UOKiK od wielu tygodni przygląda się rynkowi reklamy w social mediach.
Czytaj też: UOKiK bierze na cel influencerów i współpracujące z nimi marki. Koniec z kryptoreklamą
Jednocześnie prowadzi prace nad stworzeniem wspólnych wytycznych, które mają pomóc influencerom w prowadzeniu biznesu zgodnie z prawem. W tej chwili trwają konsultacje z grupą roboczą influencer marketingu IAB Polska przy wsparciu instytucjonalnym SAR i Rady Reklamy.
Czytaj też: Jest propozycja kodeksu dobrych praktyk dla influencerów. Warto znać przepisy.
W dyskusji nad kształtem dobrych praktyk nie może jednak zabraknąć samych zainteresowanych – influencerów i ich obserwatorów. Dlatego następnym etapem prac będzie zebranie opinii użytkowników mediów społecznościowych na temat oznaczania treści reklamowych. Pytania dotyczące konkretnych rozwiązań już wkrótce pojawią się na profilu UOKiK na Instagramie.
Czytaj też: Współpraca reklamowa influencera z firmą musi być oznaczona w sposób jasny i czytelny [OPINIA PRAWNA]
Na Instagramie UOKiK zaczął też publikować praktyczne wskazówki dla konsumentów mediów społecznościowych, ułatwiające dokonywanie świadomych wyborów i podpowiadające na co konsument powinien szczególnie zwracać uwagę. Odpowiadają one m.in. na pytania: Jak odróżnić treści sponsorowane umieszczane przez gwiazdy internetu na Instagramie lub Facebooku od neutralnych? Czy prezentowana przez nie oferta to okazja czy presja? Czy pokazywane produkty to moda czy potrzeba?
– W mediach społecznościowych pojawia się wiele wpisów, które mogą wydawać się niezależną opinią celebryty, a są po prostu opłaconą reklamą. Niestety, zdarza się, że treści sponsorowane ukrywane są pod pozorem zwykłych postów, bezstronnych recenzji lub relacji z wydarzeń. To niedozwolone praktyki rynkowe. Dlatego prowadzimy działania administracyjne i – równolegle - przygotowujemy wytyczne dla branży. Pokazujemy również konsumentom jak nie wpaść w pułapki influencer marketingu – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Urząd przypomina, że nie każdy influencer rekomenduje produkt, ponieważ go przetestował i jest z niego zadowolony.
– Czasem może to być płatna promocja zlecona przez markę, którą influencer powinien odpowiednio oznaczyć. Reklama, która stwarza pozory recenzji lub bezinteresownego polecenia, to kryptoreklama. To praktyka niedozwolona! – zwraca uwagę UOKiK.
Podpowiada, że jeśli nie wiadomo czy mamy do czynienia z reklamą czy obiektywną recenzją, należy szukać wyraźnych oznaczeń w publikacjach influencerów, np. #wspolpracareklamowa, (reklama), [reklama] „Materiał reklamowy na zlecenie…”, #materiałsponsorowany, (post sponsorowany). Natomiast jeśli post wydaje się reklamą, a nie jest wyraźnie oznaczony, UOKiK prosi o zgłoszenie tego na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
– Zachęcam użytkowników instagrama do zgłaszania nam nieuczciwych zachowań w sieci. Wystarczy wysłać mail, nawet anonimowo, i opisać nieprawidłowość, załączyć zrzut ekranu lub nagrany film. Konsumenci, korzystając z mediów społecznościowych, powinni zachować czujność i stosować zasadę ograniczonego zaufania. Podchodźmy krytycznie wobec treści, które podsuwają nam social media – mówi Tomasz Chróstny.