StoryEditor
Rynek i trendy
29.07.2022 00:00

Sprzedaż kosmetyków premium do opalania wzrosła o 63 proc.

Sprzedaż wysokiej klasy produktów do opalania wzrosła we Francji o 63 proc. w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 r. – wynika z raportu The NPD Group. Skok jest ogromny w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Taki wzrost pokazuje, że produkty przeciwsłoneczne zajmują coraz ważniejsze miejsce na rynku kosmetyków selektywnych.

Sprzedaż wysokiej jakości produktów przeciwsłonecznych wzrosła we Francji o 63 proc. od stycznia do końca maja 2022 r. – wynika z danych The NPD Group.

Skok jest ogromny w porównaniu z tym samym okresem 2021 roku. Taki wzrost pokazuje, że produkty przeciwsłoneczne zajmują coraz ważniejsze miejsce na rynku kosmetyków selektywnych i chociaż stanowią niewielki podsegment rynku wysokiej jakości produktów do pielęgnacji skóry (8,2 mln EUR od początku roku do maja 2022 r. i 4 proc. całkowitej sprzedaży), znacznie przewyższyły wyniki całego rynku w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku rok, przy 23 proc. wzroście sprzedaży.

Przeczytaj również: Polscy naukowcy odkryli naturalny filtr przeciwsłoneczny, który może zrewolucjonizować branżę kosmetyczną

Wszystkie podsegmenty produktów do opalania również radzą sobie bardzo dobrze. Sprzedaż produktów po opalaniu podwoiła się w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2022 roku, w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W kategorii ochrony przeciwsłonecznej produkty do ciała wzrosły o 91 proc., a produkty do twarzy o 58 proc. Jednocześnie sprzedaż samoopalaczy wzrosła o 49 proc. między styczniem a końcem maja w porównaniu do tego samego okresu w 2021 roku.

Krem z filtrem to podstawa
Motorem wzrostu były produkty o wysokim wskaźniku SPF, to odzwierciedla trend, który wskazuje, że konsumenci są coraz bardziej świadomi potrzeby ochrony skóry przed skutkami starzenia się skóry spowodowanym ekspozycja na słońce.

Sprzedaż produktów do ciała z SPF 50 wzrosła o 117 proc. w pierwszych pięciu miesiącach roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Wzrost udziału w rynku wynosi 5 punktów: ich całkowita sprzedaż wzrosła z 33 proc. między styczniem a majem 2021 r. do 38 proc. dla całkowitej ochrony ciała w tym samym okresie tego roku.

W kategorii ochrony przeciwsłonecznej twarzy sprzedaż produktów z filtrem SPF 50 wzrosła o 69 proc. w pierwszych pięciu miesiącach roku, w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku, co stanowi wzrost udziału w rynku o 3 punkty.

Rynek wysokiej klasy produktów przeciwsłonecznych odnotował bardzo duży wzrost w ciągu pierwszych pięciu miesięcy roku, co pokazuje, że konsumenci chcą inwestować w produkty wysokiej jakości, aby chronić się przed szkodliwe działanie słońca. Ze swojej strony marki wykazały swoje zaangażowanie, wprowadzając na rynek formuły przyjazne dla środowiska i w dużej mierze faworyzując naturalne składniki. Poprawiły również wydajność i komfort użytkowania produktów z filtrem SPF, czyniąc je bardziej luksusowymi, zapewniając doskonałe właściwości nawilżające i najwyższy poziom ochrony przeciwsłonecznej – wyjaśnia Mathilde Lion, europejski ekspert ds. urody w The NPD Group.

Przeczytaj również: Letnia pielęgnacja powinna koncentrować się na nawilżaniu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.12.2024 09:38
Blix: Blisko 46 proc. Polaków kupi prezenty pod choinkę hybrydowo — aż 61 proc. kupi pod choinkę kosmetyki.
Shutterstock

W tym roku Polacy zmieniają swoje zwyczaje zakupowe na święta. Chociaż wciąż dominują zakupy hybrydowe, ich popularność maleje. Rośnie natomiast znaczenie tradycyjnych zakupów stacjonarnych, a jednocześnie Polacy coraz częściej wybierają praktyczne i wartościowe prezenty.

Według badania Grupy BLIX, najwięcej Polaków (45,8 proc.) planuje zakupy świąteczne zarówno online, jak i w sklepach stacjonarnych. Jednak metoda ta straciła 12 punktów procentowych w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy zakupy w fizycznych placówkach zyskały na popularności, osiągając poziom 31,3 proc. (wzrost o 13,9 p.p. rdr.). Zakupy wyłącznie przez internet wybiera 17,8 proc. Polaków, co oznacza spadek o 3,2 p.p. w relacji rocznej. Eksperci zauważają, że wzrost znaczenia tradycyjnych zakupów może wynikać z potrzeby obejrzenia produktów przed zakupem oraz ograniczonego zaufania do terminowości dostaw w okresie świątecznym.

Kto, ile i za ile?

Najczęściej Polacy kupują prezenty dla 4–5 osób – tak deklaruje 28,2 proc. respondentów, co niemal dokładnie odpowiada wynikom z zeszłego roku (28,4 proc.). Największy odsetek ankietowanych planuje wydać na pojedynczy upominek 51–100 zł (40,5 proc.), co również jest zbliżone do wyników sprzed roku (42,9 proc.). Zmiana zauważalna jest w przedziale 201–300 zł, który zyskał 2,9 p.p. i wynosi obecnie 10,2 proc. Wysokość wydatków odzwierciedla chęć łączenia jakości z rozsądnymi cenami.

Wśród najczęściej wybieranych prezentów dominują kosmetyki (61,6 proc.), choć ich popularność spadła o 7,9 p.p. rdr. Na kolejnych miejscach znajdują się zabawki (56,1 proc.) i słodycze (44,7 proc.). Zyskały natomiast kategorie takie jak odzież (wzrost o 2,9 p.p.) oraz elektronika (wzrost o 3,9 p.p.). Eksperci wskazują, że zmiany w preferencjach zakupowych wynikają z rosnących cen książek i większej dostępności treści cyfrowych, podczas gdy elektronika staje się coraz bardziej przystępna cenowo. Decyzje konsumentów odzwierciedlają rosnącą świadomość w planowaniu budżetu oraz dążenie do zrównoważonych i praktycznych wyborów.

Czytaj także: Ekspert podatkowy radzi: ostrożnie ze świątecznymi prezentami!

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
19.12.2024 11:44
Drogerie DM chcą sprzedawać OTC online, ale najpierw... w Czechach
Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej.    fot. DM mat. prasowe

Niemiecka sieć drogerii, która w Polsce rozwija się dopiero drugi rok, przygotowuje się do uruchomienia apteki internetowej z lekami bez recepty. Na początek OTC będą dostarczane klientom z Niemiec za pośrednictwem apteki internetowej DM w Czechach.

Sprzedaż wysyłkową leków bez recepty DM chce rozpocząć już w przyszłym roku za pośrednictwem własnej apteki internetowej. Zdaniem sieci sprzedaż wysyłkowa OTC to najszybciej rosnący sektor rynku. 

Kiedy start apteki z OTC?

Dokładna data startu projektu nie została przez DM potwierdzona. Szefowie DM wyjaśniają, że apteka internetowa jest odpowiedzią na spodziewane zmiany na niemieckim rynku opieki zdrowotnej. Czekając na nowe regulacje prawne tego sektora w Niemczech (spodziewane w nadchodzącym roku), firma spełniła tymczasem wymogi prawne, pozwalające na uruchomienie internetowej apteki w Czechach, gdzie DM również prowadzi swoje drogerie.

DM prowadzi obecnie rozmowy z producentami i dostawcami OTC, a także z firmami start-up’owymi, które pomogą “wnieść nowe pomysły i bodźce na rynek ochrony zdrowia.

Niemcy opóźnione cyfrowo, nadganiają inne kraje

Warto przypomnieć, że Niemcy pozostają na tle krajów europejskich w tyle, jeśli chodzi o cyfryzację w ochronie zdrowia. Przedsięwzięcie podobne do polskiego Internetowego Konta Pacjenta (działającego u nas od 2018 roku) Niemcy zaczęli wdrażać dopiero w połowie Niemcy bieżącego roku, a start systemu przewidziany jest na styczeń 2025.

Jak przyznał federalny minister zdrowia Karl Lauterbach, Niemcy czekały za długo z tymi zmianami. Dlatego przyszły rok będzie czasem rewolucyjnych zmian w niemieckim systemie opieki zdrowotnej, gdy zostaną uruchomione takie usługi jak wystawianie e-recept czy cyfrowa dokumentacja pacjenta. 

Jedna apteka mniej każdego dnia

Z danych statystycznych wynika, że każdego dnia w Niemczech zamykana jest co najmniej jedna apteka. W ciągu ostatniej dekady liczba aptek stacjonarnych spadła z ponad 20 tys. do niecałych 17,3 tys. Spada też gwałtownie liczba lekarzy pierwszego kontaktu. Szacuje się, że w ciągu najbliższej dekady ponad połowa (60 proc.) wszystkich lekarzy pierwszego kontaktu przejdzie na emeryturę – wskazują managerowie drogerii DM, tłumacząc wprowadzanie OTC do oferty sieci.

image
Zdaniem DM kwestie zdrowia to “megatrend”, który wywrze duże zmiany w strukturze rynku
fot. DM mat. prasowe

Rynek OTC i suplementów przechodzi do internetu - to megatrend

Jak podaje federalne Stowarzyszenie Przemysłu Farmaceutycznego, łączna sprzedaż leków dostępnych bez recepty i suplementów diety w 2023 roku wyniosła 11,2 mld. Z tego prawie jedna czwarta (2,54 mld euro) zostało sprzedane przez internet, a apteki stacjonarne coraz bardziej tracą udziały rynkowe w OTC na rzecz aptek internetowych.

Apteki wysyłkowe, mające najwyższą sprzedaż w Niemczech, to Doc Morris i Shop Apotheke (firmy z siedzibami w Holandii).

Już pod koniec 2023 roku szefowie DM podkreślali, że kwestie zdrowia to “megatrend”, który prędzej czy później wywrze duże zmiany w strukturze rynku.

Czytaj też: Sieć DM otworzy tuż przed Świętami 50. drogerię w Polsce

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
22. grudzień 2024 23:32