Przy łącznej sprzedaży o wartości 1,327 mld euro, widać że ten segment wykazuje pozytywne oznaki ożywienia. Jednak instytut badań rynku zwraca uwagę, że straty z 2020 roku nie zostały zrekompensowane. Rzeczywiście, w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. sprzedaż selektywnych produktów kosmetycznych pozostaje o 20 proc. poniżej poziomu z 2019 r.
Po ponad roku blokad, ograniczeń interakcji społecznych i masowej telepracy Francuzi wydają się stopniowo powracać do swoich nawyków konsumpcyjnych sprzed kryzysu, szczególnie jeśli chodzi o kosmetyki premium – takie dane wnioski wypływają z najnowszego raportu amerykańskiej firmy badawczej NPD Group.
W praktyce sprzedaż produktów selektywnych napędzana jest perfumami, których wartość wzrosła o 10 proc. w pierwszych ośmiu miesiącach roku. W porównaniu do roku 2020 sprzedaż zestawów upominkowych, wód perfumowanych, ekstraktów i zapachów do domu osiągnęła dwucyfrowy wzrost.
W mniejszym stopniu, ale rośnie również sprzedaż produktów do pielęgnacji skóry, przy czym w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2021 r. wartość sprzedaży jednostkowej wzrosła o16 proc.
Według NPD Group wynika to w szczególności ze o 5 euro spadku średniej ceny produktów do pielęgnacji skóry. Konsumenci preferują bowiem tańsze propozycje. Warto zwrócić uwagę na dobre wyniki kategorii kosmetyków do pielęgnacji ciała, która odnotowała dwucyfrowy wzrost między styczniem a końcem sierpnia 2021 r. w porównaniu do 2020 r.
Należy również zauważyć, że ożywienie nie dotyczy jeszcze całego rynku kosmetyków luksusowych, który utrzymuje się w trendzie spadkowym (-2 proc.) od stycznia do końca sierpnia 2021 r. Jednak są pewne kategorie jak makijaż oczu, który według danych NPD Group odnotował w tym okresie „dwucyfrowy wzrost”.
E-commerce wciąż się rozwija, od 17 maja do 29 sierpnia sprzedaż wzrosła o 13 proc. wartościowo w porównaniu do analogicznego okresu w 2020 roku oraz o 2 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku. Sprzedaż internetowa stanowi obecnie 19 proc. całkowitej sprzedaży wysokiej klasy produktów kosmetycznych pod względem wartości, z 8 proc. w 2019 r. przed pandemią i 15 proc. w 2020 r.
Przeczytaj również: Sprzedaż kosmetyków premium we Francji odnotowała bezprecedensowy spadek