Wzrost na rynku sklepów internetowych jest sporo wolniejszy niż w latach wcześniejszych – w 2011 r. ich liczba urosła o 17,5 proc.,a wcześniej było to nawet 20–30 proc. W 2022 r. wzrost jezcze bardziej spowolnił. Liczba sklepów internetowych w Polsce wzrosła zaledwie o 10,7 proc., do 57,9 tys. – wynika z danych wywiadowni Dun & Bradstreet Poland, zebranych dla „Rzeczpospolitej”.
Równocześnie okazuje się, że wraz ze spadkiem dynamiki rynku, poprawia się sytuacja finansowa e-sklepów. Nie wszystkie jednak radzą sobie równie dobrze, gdyż panuje tu olbrzymia konkurencja – nie tylko wśród samych sklepów internetowych. Zwolennicy zakupów w stacjonarnych sklepach są nadal górą i to zdecydowanie – utrzymuje „Rzeczpospolita”, powołując się na dane GUS. Wynika z nich, że udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w cenach bieżących to 11,9 proc. w listopadzie 2022 r. (wzrost z 9,5 proc. miesiąc wcześniej).
Gazeta zwraca uwagę, że rośnie sprzedaż poza oficjalnymi witrynami. Z badania PayPal wynika, że w ciągu ostatnich sześciu miesięcy 46 proc. Polaków kupiło coś przez media społecznościowe. Z takiego narzędzia korzysta też 65 proc. polskich firm. Według szacunków branża social commerce w Polsce była warta już ok. 12,25 mld zł. Rośnie też popularność marketplace’ów, tym bardziej, że bariery wejścia i początkowe koszty są tu niższe niż uruchomienie własnego e-sklepu.