StoryEditor
Apteki
24.06.2020 00:00

Rynek apteczny z coraz mniejszą wartością. Obroty aptek spadają [RAPORT]

Rynek apteczny w maju 2020 roku zanotował sprzedaż na poziomie 2,45 mld zł. Wartość sprzedaży wobec analogicznego okresu 2019 spadła o 517,1 mln zł (-17,4 proc.). Wobec poprzedniego miesiąca sprzedaż zmniejszyła się o 332,9 mln zł (-12 proc.). Obrót statystycznej apteki w maju 2020 wyniósł 180 tys. zł, był to spadek o 13,5 proc. względem analogicznego okresu 2019 roku – wynika z raportu PEX PharmaSequence.

W porównaniu do analogicznego okresu 2019 r. wartość monitorowanych segmentów spadła dla wszystkich analizowanych segmentów. Sprzedaż leków refundowanych wyniosła 865,2 mln zł i spadła o 187,1 mln zł (-17,8 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych wyniosła 561,7 mln zł i spadła o 116,4 mln zł (-17,2 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej wyniosła 1002,7 mln zł i spadła o 213,7 mln zł (-17,6 proc.).

W porównaniu do poprzedniego miesiąca wartość monitorowanych segmentów spadła dla wszystkich analizowanych segmentów. Sprzedaż leków refundowanych spadła o 75,4 mln zł (-8 proc.), sprzedaż produktów pełnopłatnych spadła o 29,2 mln zł(-4,9 proc.), a sprzedaż produktów w sprzedaży odręcznej spadła o 225,5 mln zł (-18,4 proc.).

Średnia cena detaliczna leku w maju wyniosła 22,8 zł i wzrosła o 2,6 proc. w porównaniu do poprzedniego miesiąca, a względem analogicznego okresu 2019 r. cena wzrosła o 5,7 proc. Średnia cena detaliczna recept refundowanych to 28,9 zł (wzrost o 3 proc. vs maj 2019), średnia cena produktów z recept pełnopłatnych to 28,3 zł (wzrost o 8 proc. vs maj 2019), średnia cena detaliczna sprzedaży odręcznej to 17,4 zł (wzrost o 5,6 proc. vs maj 2019).

Średnia marża apteczna dla wszystkich leków w maju br. wyniosła 23,7 proc. i była niższa o 2,2 proc. w porównaniu do marży w analogicznym okresie 2019 r., a w porównaniu do kwietnia marża spadła o 3,3 proc.

W maju refundacja leków osiągnęła wartość 659 mln zł, tj. o 16,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Poziom współpłacenia pacjentów za leki refundowane wyniósł w maju 26,9 proc. i był wyższy o 1,2 pp. w porównaniu do poprzedniego miesiąca oraz wyższy o 0,2 pp. w porównaniu do analogicznego okresu 2019 roku.

PEX PharmaSequence prognozuje, że sprzedaż na koniec 2020 r. całego rynku aptecznego wyniesie 37,3 mld zł, co stanowi 0,3 proc. wzrost wobec roku 2019. Natomiast estymowana wartość refundacji wyniesie 9,5 mld zł (-0,5 proc. w stosunku do 2019 roku).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2024 20:31