Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD) uruchomiło pod adresem cosmile.app liczącą około 30 000 substancji bazę składników kosmetycznych. To rzetelne, oparte na dowodach naukowych źródło informacji o właściwościach i działaniu, a także bezpieczeństwie poszczególnych składników produktów kosmetycznych.
Cosmile, to projekt, który od 2 lat działa w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. 1 października 2021 miał premierę także w Polsce.
– Przygotowanie tak dużej bazy to ogromne wyzwanie – skomentowała dr inż. Anna Oborska, dyrektor generalna i wiceprezes PSPKD podczas konferencji prasowej zorganizowanej online z okazji uruchomienia Cosmile w Polsce. – Cieszę się, że do rąk polskich użytkowników trafia bardzo potrzebne, bo rzetelne źródło informacji o składnikach produktów kosmetycznych. Cosmile, to encyklopedia składników kosmetycznych. Neutralność i źródła naukowe, to dwa jej filary – powiedziała.
Rzetelne źródła wiedzy o składnikach kosmetyków są szczególnie istotne dla konsumentów zagubionych w gąszczu informacji, którzy jednak chcą być coraz lepiej poinformowani i sami coraz częściej studiują etykiety kosmetyków.
– Opakowanie, to kopalnia wiedzy o produkcie kosmetycznym. Informacje na nim umieszczone są zresztą bardzo ściśle uregulowane w przepisach i doskonale zabezpieczają prawo konsumenta do informacji – dodała dr inż. Anna Oborska. – Problem w tym, że dla osób nieposiadających wykształcenia chemicznego, te informacje często mogą być skomplikowane. Uruchomienie Cosmile traktuję jako ważny etap na drodze do rzetelnego informowania użytkowników kosmetyków – podkreśliła.
Wpisując w bazę Cosmile wskazane na opakowaniu nazwy INCI (International Nomenclature of Cosmetic Ingredients), znajdziemy informacje o składnikach i ich funkcji w produkcie (na bieżąco aktualizowane). Są to informacje oparte na naukowej wiedzy i neutralne – baza nie zawiera ocen ani wskazań składników.
Do korzystania z bazy Stowrzysznie zachęca nie tylko konsumentów dokonujących wyboru kosmetyków, ale także pracowników sklepów posiadających w swojej ofercie produkty kosmetyczne, kupców sieci handlowych, dostawców produktów, pracowników sieci handlowych odpowiedzialnych za produkcję kontraktową (private label), przedstawicieli administracji publicznej i dziennikarzy.