Butylphenyl Methylpropional, powszechnie znany jako lilial, jest syntetycznym składnikiem zapachowym szeroko stosowanym w różnych rodzajach kosmetyków. Jest również stosowany w wielu produktach niekosmetycznych, takich jak środki czystości i detergenty.
Zakaz stosowania lilialu w produktach kosmetycznych obowiązywać będzie od 1 marca 2022 r. Oznacza to, że od tej daty produkty kosmetyczne zawierające lilial nie mogą być udostępniane na rynku, a zatem znajdujące się na rynku produkty zawierające w składzie lilial – powinny zostać wycofane.
To obecnie powoduje ogromne zamieszanie na rynku, ponieważ wielu producentów nadal sprzedaje produkty zawierające lilial (partie takich towarów trafiały do hurtowni jeszcze w styczniu). Zgodnie z prawem, mogą to robić do 28 lutego br. Jednak zgodnie z dobrą praktyką rynkową nie powinni, ponieważ o tym, że składnik nie będzie mógł być stosowany było wiadomo przynajmniej od maja 2020 roku. Od 1 marca 2022 r. produktów z lilialem nie można nawet rozdać za darmo. Sklepy i hurtownie, które mają takie produkty na stanie, będą zapewne chciały zwrócić je do producentów, a ci będą je musieli zutylizować lub przekierować na rynki, gdzie zakaz nie obowiązuje.
Zakaz wprowadzony został rozporządzeniem Komisji (UE) 2021/1902 z dnia 29 października 2021 r. zmieniającym załączniki II, III i V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 w odniesieniu do stosowania w produktach kosmetycznych niektórych substancji sklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (tzw. OMNIBUS IV) poprzez włączenie lilialu do załącznika II (poz. 1666) ze względu na klasyfikację substancji jako CMR (rozporządzenie Komisji (UE) 2020/1182 z dnia 19 maja 2020 (15 ATP do rozporządzenia CLP).
– I właśnie to rozporządzenie z maja 2020 zwiastowało zbliżającą się nieuchronnie zmianę i jednocześnie było sygnałem dla wszystkich dostawców i producentów, aby wycofać surowce zawierające lilial ze swoich receptur kosmetycznych. Wielu producentów taką zmianę poczyniło zawczasu i nie zmagają się z obecnym problemem – mówi dla wiadomoscikosmetycznych.pl Agata Nowakowska, rzecznik prasowy sieci Rossmann, największej sieci drogeryjnej działającej na polskim rynku.
– Na bieżąco kontrolujemy składy produktów oferowane przez naszych dostawców i mając świadomość nadchodzących zmian zwracaliśmy szczególną uwagę na występowanie tego składnika. Dzięki temu udało nam się zapobiec wprowadzeniu nowych produktów, które go zawierają. Pod koniec stycznia b.r. wysłaliśmy do wszystkich dostawców informację przypominającą o zbliżającym się terminie 1 marca 2022 r. i związanymi z tym konsekwencjami – podkreśla Agata Nowakowska.