50 proc. internautów przeniosło już zakupy do sieci w co najmniej jednej kategorii. Powód? Kryzys i inflacja. 55 proc. konsumentów w związku z kryzysem zmieniło swoje zwyczaje zakupowe. 24 proc. zamierza wszystko co możliwe kupować w internecie – to dane z „Emergency e-commerce” - II edycji raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „W kryzysie do e-commerce” przygotowanego przez Mobile Institute.
Migracja zakupów do internetu jest podstawową strategią Polaków i remedium na rosnące ceny, które odczuło już ¾ respondentów. Połowa przeniosła zakupy do internetu przynajmniej w jednej kategorii a dalsze ruchy w tym kierunku zapowiedziało 40 proc. badanych – czytamy w raporcie.
Już w ubiegłym roku widać było te tendencje. Najwięcej badanych twierdziło, że przez internet robi zakupy w kategoriach rozrywka (19 proc.) i konsumpcja (18 proc.), 16 proc. szkoliło się w internecie, 14 proc. kupowało online artykuły RTV/AGD, 13 proc. wszystko co mieści się w pojemnej kategorii moda, 12 proc. kosmetyki.
W 2023 r. te wskaźniki są zupełnie inne. Po tym jak możemy swobodnie wychodzić do restauracji, zamawianie jedzenia online nie jest już tak popularne. Bardzo spadła też grupa chętnych do szkoleń online. W większości kategorii jest niższy odsetek osób deklarujących orzenoszenie zakupów do internetu. Ale nie w przypadku kosmetyków. Tu 14 proc. respondentów twierdzi, że już kupuje online (w 2022 r. 12 proc.), a 10 proc. zamierza przenieść (w ubiegłym roku 8 proc.).
Konsumenci, którzy przenoszą zakupy do internetu twierdzą, że robią to głównie ze względu na częste i głębokie promocje, a także możliwość porównania produktów (racjonalne wybory).
Czytaj także: Remigiusz Chrzanowski, DrEcom: To jest czas walki o pozycję lidera e-commerce w kategorii Zdrowie i Uroda