StoryEditor
Eksport
21.04.2023 00:00

Rasistowska reklama Diora wywołuje burzę w Chinach

Według raportu opublikowanego przez BBC, zdjęcie przedstawiające azjatycką modelkę podnoszącą palcami swoje powieki, opublikowane przez należącą do LVMH firmę Dior na swoim koncie na Instagramie, zostało usunięte po tym, jak marka stanęła w obliczu wielu oskarżeń o rasizm. Chińscy internauci szybko podchwycili temat i nazwali zdjęcie dyskryminującym. Gazeta Global Times wezwała markę projektantów makijażu do przeprosin.

Luksusowa marka Dior została oskarżona o rasistowskie działania w chińskich mediach społecznościowych w związku z reklamą pokazującą modelkę podnoszącą kącik oka w geście powszechnie stosowanym jako obraza czy wyzwanie osób pochodzenia azjatyckiego. Francuska marka opublikowała zdjęcie na swoim koncie na Instagramie na początku tego tygodnia, po czym szybko je usunęła. Dior nie wydał na ten temat żadnego publicznego komentarza.

Chińscy internauci stają się coraz bardziej wrażliwi na przedstawianie Chińczyków w obliczu rosnących nastrojów nacjonalistycznych w Internecie, oraz ze względu na umocnienie swojej pozycji w międzynarodowym dialogu kulturowym. Kontrowersyjne zdjęcie zostało opublikowane kilka dni temu w celu promowania nowej kolekcji makijażu Diora. Zdjęcie zostało opatrzone podpisem „Okaż swoją kocią zaciekłość”. Obraz został później wielokrotnie opublikowany przez internautów na chińskich platformach społecznościowych, gdzie spotkał się z krytyką i wywołał wirusowy hashtag „Reklama makijażu Diora oskarżona o dyskryminację Azjatów” na Weibo.

Jak donosi Global Times: „Rozciągając oczy… [marka] naśmiewa się z wyglądu Azjatów, zwłaszcza z Azji Wschodniej. Mamy nadzieję, że Dior będzie w stanie zmierzyć się ze swoimi błędami, szczerze przeprosić i odpowiedzieć społeczeństwu azjatyckiemu oraz jasno powiedzieć, jak zapobiec podobnym problemom w przyszłości”.

Dlaczego wykrzywianie oczu to problem?

Skośne oczy, jako główna cecha stereotypowych twarzy Azjatów, odzwierciedlają historyczne uprzedzenia, a robienie skośnych oczu stało się typowym gestem kpiny z Azjatów. Naśladowanie rysów twarzy Azjatów wraz z innymi formami rażącej kpiny, spowodowanej ignorancją lub celowo, jest szeroko krytykowane przez Azjatów, którzy poczuli się urażeni podobnymi incydentami.

Krytycy argumentują, że przedstawianie mieszkańców Azji Wschodniej w zachodnich mediach, skupiające się na fałdzie epikantycznym powieki, mają negatywny efekt karykatury, niezależnie od tego, czy opisują azjatyckie oko pozytywnie jako „w kształcie migdała”, czy negatywnie jako „skośne”, „skośne oczy” lub „skośny”. Co gorsza, twierdzą ci krytycy, powszechne jest przedstawianie populacji wschodnioazjatyckiej jako osoby o żółtym, czasem pomarańczowym, a nawet cytrynowym odcieniu skóry (co krytycy nazywają koloryzmem). Definiowanie całej grupy demograficznej poprzez cechę występującą u jej ułamka jest formą marginalizacji; możnaby porównać to do definiowania Europejczyków przez bycie rudym, co jest popularnym fenomenem u narodów skandynawskich.

Ze względu na popularność takiej formy skrótów myślowych, które wrosły w zbiorową świadomość, udawanie skośności oka stało się wyrazem niechęci i wyzwania osób pochodzenia azjatyckiego, i jest postrzegane przez samych zainteresowanych jako bardzo obraźliwa forma zniewagi. W wielu językach funkcjonują słowa bazujące na kształcie oka Wschodnich Azjatów, służące do ubliżania tym osobom; w języku polskim jest to np. skośnooki.

Czytaj także: Marka Rituals w ogniu krytyki za "rasistowski" styl orientalny

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
02.07.2024 11:47
Uwaga eksporterzy: Pakistan winduje opłaty regulacyjne na importowane kosmetyki
Polskie marki coraz więcej produktów eksportują do Azji.Getty Images Signature
Od 1 lipca w Pakistanie znacząco wzrosną ceny kosmetyków, perfum oraz innych produktów kosmetycznych. Rząd federalny nałożył lub zwiększył opłaty regulacyjne na różne importowane towary, co bezpośrednio wpłynie na ceny tych produktów.

Federalna Rada ds. Przychodów (FBR) w Islamabadzie wydała nowe rozporządzenie SRO.928(I)/2024, zastępujące poprzednie SRO 966(l)12022, wprowadzając opłaty regulacyjne na importowane towary, w tym kosmetyki. Importowane perfumy i spraye będą podlegały 20-procentowemu cłu regulacyjnemu, co oznacza znaczny wzrost cen tych produktów na rynku.

Wprowadzenie tak wysokiego cła ma na celu ograniczenie importu i promowanie lokalnych producentów. Jednocześnie kosmetyki, takie jak lakiery do paznokci, róże i podkłady, będą obciążone jeszcze wyższym, 55-procentowym cłem regulacyjnym. Tak drastyczne zwiększenie opłat na te towary prawdopodobnie wpłynie na dostępność i ceny kosmetyków importowanych, co może skłonić konsumentów do poszukiwania alternatyw na rynku krajowym.

Podobnie wysokie cła będą dotyczyć innych produktów kosmetycznych i higienicznych. Importowany krem do golenia i mydło do golenia zostaną objęte 50-procentowym cłem regulacyjnym, co z pewnością przełoży się na wyższe koszty dla użytkowników tych produktów. Również preparaty do higieny jamy ustnej lub zębów, takie jak pasty do zębów, proszki do mocowania protez oraz przędza używana do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych (nić dentystyczna), będą podlegały 50-procentowemu cłu regulacyjnemu. Wzrost tych opłat może wpłynąć na codzienne wydatki związane z higieną osobistą, zmuszając konsumentów do poszukiwania tańszych, lokalnych alternatyw.

Czytaj także: Polska Na Tle: Polska na 11. miejscu na świecie pod względem wartości eksportu kosmetyków

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
06.05.2024 16:08
Rosja poszerza rejestr kosmetyków oclonych na poziomie 35 proc. Na liście produkty z Polski
Rząd Federacji Rosyjskiej usiłuje skłaniać rodzimych producentów do zwiększenia produkcji poprzez nakładanie wyższych ceł na importowane kosmetyki.Wiadomości Kosmetyczne
Według informacji przekazanych przez portal RBC, rząd Federacji Rosyjskiej zdecydował się na rozszerzenie listy kosmetyków objętych cłem w wysokości 35 proc. Na nowej liście znajdują się produkty kosmetyczne importowane z Hiszpanii, Japonii, Niemiec oraz Polski.

Decyzją rządu Rosji została poszerzona lista kosmetyków oraz wyrobów perfumeryjnych, na które nałożono cło importowe w wysokości 35 proc., dotyczy to produktów pochodzących z krajów uznanych za "nieprzyjazne". W efekcie, pod restrykcje celną wpadają, jak donosi portal RBC, pasty do zębów z Hiszpanii i Japonii, lakiery do włosów z Polski oraz produkty do golenia z Niemiec. Ministerstwo Przemysłu i Handlu wskazuje, że takie działanie umożliwi dalszy wzrost produkcji krajowej o około 10 proc. rocznie, bazując na dotychczasowej dynamice oraz realizacji projektów lokalizacji produkcji surowców i opakowań.

image
Mapa świata wskazująca na niebiesko kraje, które zdaniem rządu rosyjskiego „dokonują wrogich aktów w stosunku do obywateli Rosji i rosyjskich podmiotów gospodarczych”, a na pomarańczowo te, które „dokonują wrogich aktów w stosunku do rosyjskich dyplomatów”.
Rząd Federacji Rosyjskiej

Nowe regulacje wchodzą w życie tydzień po opublikowaniu dekretu i obowiązują do końca bieżącego roku.

Po wycofaniu się firm zachodnich z rynku, producenci i sprzedawcy kosmetyków w Rosji spodziewali się znacznego wzrostu popytu na rodzime produkty. Jednakże, kombinacja czynników geopolitycznych i sankcji doprowadziła do trudności w dostawach surowców potrzebnych do produkcji kosmetyków w Rosji. Według prezesa firmy kosmetycznej Mixit, Andrieja Kryszniewa, wszystkie duże rosyjskie firmy kosmetyczne, zarówno te produkujące własne, jak i te korzystające z produkcji kontraktowej, opierały się na europejskich surowcach z Włoch, Francji, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

Według BusinessStat, około 60-70 proc. składników używanych w rosyjskim przemyśle kosmetycznym było wcześniej importowane. Największe trudności dotyczyły surowców do kosmetyków kolorowych, zwłaszcza pigmentów do tuszy do rzęs i pomadek; rosyjskie zamienniki nadal nie dorównują zagranicznym komponentom, zauważyli analitycy.

Ministerstwo Przemysłu i Handlu zapewniło, że rynek nie stoi w obliczu znaczącego ograniczenia w dostępności importowanych perfum i kosmetyków. W sierpniu 2022 roku resort poszerzył listę produktów, które mogą być importowane do Rosji w ramach tzw. importu równoległego, czyli bez konieczności uzyskania zgody właścicieli marek. Na tej liście znalazły się produkty wielu znanych zagranicznych marek, takich jak Lancôme, Yves Saint Laurent, Valentino, Giorgio Armani i inne.

Warto pamiętać, że podane przez RBC dane bazują informacjach oficjalnych rządu rosyjskiego i nie są potwierdzane przez żadne niezależne instytucje.

Czytaj także: Ministerstwo Spraw Zagranicznych Ukrainy: MAC, odejdźcie od nazwy Russian Red

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 12:19