Liczba 12,3 proc. to statystyka. Rzeczywistość w niektórych branżach przekracza nawet 20-30 proc. To przekłada się na sytuację przedsiębiorców oraz na to, ile kosztują ich finalne produkty i usługi.
Jak mówi Prezes Północnej Izby Gospodarczej w Szczecinie Hanna Mojsiuk dochodzimy do smutnego momentu, w którym nowe statystyki dotyczące inflacji przestają robić na nas wrażenie.
– Trochę jak w momencie, gdy prezentowane były statystyki covidowe – widzimy dane, które wyraźnie pokazują, że wzrost cen wymknął się spod kontroli, a jedyne co możemy robić jako przedsiębiorcy i konsumenci to patrzeć, płacić i zastanawiać się: w jaką stronę ta cała sytuacja zmierza? – mówi Hanna Mojsiuk, prezes Izby.
Czytaj także: NielsenIQ: 71 proc. polskich konsumentów zamierza oszczędzać na kosmetykach
Ceny dóbr i usług były w kwietniu średnio o 12,3 proc. wyższe niż rok wcześniej - wynika ze wstępnych wyliczeń opublikowanych przez GUS. Mimo różnych działań rządu i NBP drożyzna nie odpuszcza, a wręcz przybiera na sile.
– Inflacja ma gigantyczny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorców. Zaniepokojony konsument, to klient, który nie podejmuje szybkich decyzji zakupowych. Wielu przedsiębiorców zwraca nam uwagę, że nigdy wcześniej Polacy nie byli tak ostrożni i tak oszczędni jeżeli chodzi o zakupy, a to zapewne dopiero początek. Jestem pewna, że inflacyjna galopada nie zatrzyma się szybko – dodaje Prezes Hanna Mojsiuk.
Czytaj także: Ceny chemii gospodarczej poszły w górę o prawie 5 proc.