Od kwietnia 2021 roku do listopada 2022 roku wartość koszyka w kategoriach FMCG rosła niemal równolegle z inflacją. W styczniu 2023 roku nastąpiło przecięcie linii. Inflacja zaczęła spadać, natomiast wartość koszyka powędrowała do góry.
Prognozy dla regionu na 2024 rok są optymistyczne. PKB ma wzrosnąć do około 3 proc., stopa bezrobocia ma utrzymać się na poziomie około 3 proc. Przewidywany jest również spadek inflacji z dwucyfrowej w 2023 roku do oscylującej wokół 5 proc. w 2024 roku.
Od kwietnia 2022 roku do kwietnia 2023 roku wartość koszyka FMCG wyniosła 259 mld zł, co oznacza 16,5 proc. wzrostu. Nie zmienia się wolumen sprzedaży, natomiast rośnie wartość sprzedanych produktów FMCG. Wzrost w całości wynika z czynnika cenowego.
Wzrost wartościowy widać na danych tygodniowych. Popyt ilościowy jest stabilny, natomiast w wartościowym widać piki sprzedażowe.
W czasach kryzysu marka własna rośnie szybciej, lub jej sprzedaż spada wolniej niż produktów brandowych. Również w Polsce obserwowany jest wzrost. Zyskują na znaczeniu kanały, w których marka własna jest popularna, czyli dyskonty.
W tym formacie wzrosła nie tylko sprzedaż artykułów spożywczych, ale także papieru, artykułów sanitarnych i higienicznych.
W ciągu ostatniego roku liczba konsumentów zwracających uwagę na ceny i racjonalnie zarządzających swoimi budżetami znacznie wzrosła. Kluczową strategią ich oszczędności pozostaną: ograniczanie produktów nieistotnych, korzystanie z rabatów oraz poszukiwanie tańszych marek.
Analitycy z NielsenIQ spodziewają się, że w tym roku i kolejnych wzrost inflacji spowolni, ale pozostanie wysoki, a konsumenci będą nadal racjonalnie podchodzić do zakupów. Wzrost sprzedaży produktów FMCG będzie nadal napędzany cenami, przy stagnacji wolumenu. W 2023 roku kluczem do przekonania konsumentów pozostaną właściwa strategia cenowa i pozycjonowanie cenowe.
Kongres Retail Trends, organizowany przez Wydawnictwo Gospodarcze, odbywa się 25 maja w MCC Mazurkas Centre & Hotel w Ożarowie Mazowieckim. Retail Trends to konferencja biznesowa poświęcona trendom zachodzącym w sektorze FMCG. Łączy prelekcje, dyskusje panelowe, przestrzeń wystawienniczą, na której prezentowane są nowości – produkty i usługi, oraz networking. Uczestnikami konferencji są menedżerowie z handlu i przemysłu – z sieci handlowych oraz z firm z szeroko rozumianego handlu FMCG. To wydarzenie o charakterze B2B, dające szerokie możliwości nawiązania biznesowych kontaktów. Ważną częścią wydarzenia są targi B2B, podczas której wystawcy prezentują swoją ofertę handlową i rozwiązania uczestnikom wydarzenia, w tym przedstawicielom najważniejszych sieci handlowych.