StoryEditor
Producenci
04.02.2021 00:00

Nielsen podsumowuje 2020 r.: Kategorie kosmetyczne nie odrobiły strat, grudzień rozczarował

Rynek kosmetyczno-chemiczny w 2020 r. był wart 27,4 mld zł i w całościowym ujęciu był stabilny w porównaniu do 2019 r. – wynika z danych agencji badawczej Nielsen. Spadki zaliczyły kategorie kosmetyczne, zyskiwały artykuły chemiczne i środki czystości. Wszystkie kategorie kosmetyczno-chemiczne miały gorsze wyniki sprzedaży w grudniu, w porównaniu do ubiegłego roku.

Firma Nielsen Polska podała dziś wyniki sprzedaży na rynku FMCG, w tym w kategoriach kosmetyczno-chemicznych za 2020 r.

Rynek kosmetyczno-chemiczny w 2020 r. osiągnął wartość 27,4 mld zł. W porównaniu do 2019 r. był stabilny, bo w takich kategoriach należy mówić o wartościowym wzroście rzędu 1 proc.  

Prawię połowę wartości rynku stanowiły kategorie kosmetyczne z wynikiem 12,8 mld zł. Natomiast wartościowa sprzedaż chemii domowej wyniosła 7,2 mld zł, i niemal tyle samo, bo 7,4 mld zł był wart rynek artykułów sanitarno-higienicznych.

Patrząc na dynamikę sprzedaży rok 2020 był bardziej korzystny dla kategorii chemii domowej i papierowo-sanitarnej, natomiast zdecydowanie był to trudniejszy rok dla kategorii kosmetycznych – skomentował Michał Rudecki, Client Director, Beauty & Come Care, Nielsen Polska.

 Sprzedaż kosmetyków rok do roku spadła o 2,7 proc. (w ostatnich latach rynek kosmetyczny rósł średnio o 4 proc. rok do roku). Natomiast sprzedaż produktów do pielęgnacji domu wzrosła wartościowo o 6,7 proc., a artykułów higienicznych o 2,9 proc.

–  Pierwszy kwartał 2020 r. był bardzo dobry dla kategorii chemicznych i papierowo sanitarnych. Kategorie papierowo-sanitarne utrzymały nadwyżkę, którą wypracowały w marcu i dlatego skończyły rok na plusie. Również branża chemii domowej utrzymała tę nadwyżkę i miała regularne wzrosty w kolejnych miesiącach roku w porównaniu do 2019 r. Natomiast kategorie kosmetyczne odnotowały duży spadek sprzedaży w kwietniu 2020 r. i nie udało im się tego spadku odrobić. Było to związane z lockownem, z brakiem okazji do wychodzenia i używania niektórych kategorii kosmetyków. Grudzień był rozczarowujący dla wszystkich branż w koszyku kosmetyczno-chemicznym. Zdecydowana większość kategorii, z pojedynczymi wyjątkami, odnotowała spadki sprzedaży w porównaniu do 2019 r. – omówił rynek Michał Rudecki.

Źródło: Nielsen Consumer 2021 

Wartościowo cały koszyk produktów FMCG, do których zaliczane są również produkty kosmetyczno-chemiczne, w 2020 r. wzrósł wartościowo o 4,9 proc. w stosunku do 2019 r. i był wart 198,2 mld zł.

Biorąc pod uwagę całą sytuację pandemiczną, wynik ten jest na pewno pozytywnym sygnałem – skomentował Michał Rudecki. – Jednak 2020 był rokiem niezwykle dynamicznym. Nie mieliśmy do czynienia ze spokojnym trendem wznoszącym. Były to raczej kwartały pełne zawirowań i każdy był inny. Mocny kwartał pierwszy związany z robieniem zapasów covidowych, drugi – z ograniczoną konsumpcją wynikającą z lockdownu, kwartał trzeci, który był dla wielu branż oddechem i powrotem do normalności i kwartał czwarty z drugą falą pandemii, z kolejnymi ograniczeniami w handlu, restrykcjami oraz grudniem, który rozczarował swoimi wynikami – podsumował Michał Rudecki. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
23.04.2025 12:10
L‘Oreal ze wzrostami po I. kwartale 2025 – mimo trudności na amerykańskim rynku
L‘Oreal radził sobie globalnie bardzo dobrze na rynkach kosmetycznych dzięki szerokiej gamie ofertowej i innowacjomIG lorealgroupe

L‘Oreal poinformował o 3,5-procentowym wzroście sprzedaży w pierwszym kwartale. Wynik ten przewyższył prognozy, uwzględniające wolniejsze wzrosty. Mocny popyt na kremy do twarzy i perfumy w Europie pomógł poprawić wyniki w obliczu trudnych warunków w Stanach Zjednoczonych.

Francuska grupa kosmetyczna, do której należą m.in. marki Maybelline Makeup i Kiehl‘s Skincare, odnotowała sprzedaż na poziomie 11,7 mld euro w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2025.

L‘Oreal radził sobie globalnie bardzo dobrze na rynkach kosmetycznych dzięki szerokiej gamie ofertowej, obejmującej szampony marek masowych, ekskluzywne perfumy Valentino oraz dermokosmetyki CeraVe.

Ostatni rok cechował się jedna spowolnieniem wzrostu, na co wpłynęły wzrosty kosztów spowodowane inflacją, a także zaostrzenie się konkurencji na rynku chińskim w kategorii pielęgnacji skóry i dermokosmetyków.

Zdaniem CEO firmy, Nicolasa Hieronimusa, rynek amerykański okazał się w pierwszym kwartale "bardziej wymagający, niż się spodziewano". Hieronimus zaznaczył przy tym, że sytuacja na rynku chińskim okazała się nieco lepsza od prognozowanej.

Jak informowała kilka dni temu grupa LVMH, należąca do niej sieć Sephora odnotowała wolniejszy wzrost w I. kwartale w USA. Na osłabienie wpłynęła konkurencja ze strony tańszych ofert na Amazon.

L‘Oreal obawia się również strat na rynkach, dotkniętych cłami prezydenta Donalda Trumpa. Koncern planuje jednak "napędzać wzrost i zarządzać swoim rachunkiem zysków i strat, aby zrównoważyć wpływ podwyżek ceł – z korzyścią dla marży brutto".

Francuski koncern zapowiada, że zamierza poprawiać swoje wyniki na globalnych rynkach kosmetycznych i kontynuować rozwój pomimo obecnych napięć gospodarczych i geopolitycznych.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Eksport
22.04.2025 14:59
Ceny perfum w USA wzrosną o 6-7 proc. – to odpowiedź Interparfums na cła Trumpa
Jimmy Choo jest marką perfum, przynoszącą koncernowi Interparfums największe dochody   IG interparfums_official

Interparfums, producent perfum z Francji, planuje podniesienie cen swoich produktów na terenie USA 6 do 7 proc. już od 1 sierpnia. To odpowiedź na nałożenie 10-procentowych ceł na towary importowane. Interparfums ma w swoim portfolio perfumy kilku globalnym marek modowych, takich jak Coach, Jimmy Choo, Montblanc i Lacoste.

Nie przeprowadziliśmy jeszcze dokładnych obliczeń, ale myślę że w tym roku poniesiemy dodatkowe wydatki w granicach od 5 do 6 milionów euro – zapowiedział dyrektor generalny Interparfums Philippe Benacin podczas dorocznego walnego zgromadzenia akcjonariuszy w Paryżu.

Obecnie Stany Zjednoczone są dla Interparfums największym rynkiem, przynoszącym w 2024 roku 38 proc. całkowitych przychodów firmy. Jak dodał też Benacin, firma pomimo przewidywanego wpływu ceł miała w USA “bardzo mocny pierwszy kwartał”. Oficjalne wyniki Interparfums za pierwszy kwartał zostaną opublikowane 24 kwietnia.

Benacin potwierdził ponadto odnowienie umowy licencyjnej z amerykańską marką Coach, obowiązującej do 2031 roku. W 2024 roku perfumy marki Coach wygenerowały dla Interparfums 43 mln euro zysków ze sprzedaży, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się licencji grupy po Jimmy Choo, która przyniosła 56,3 mln euro.

Ogółem Interparfums odnotowało 10-procentowy wzrost zysku netto w 2024 roku.

Czytaj też: Coach przedłuża umowę licencyjną na swoje perfumy z Interparfums

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. kwiecień 2025 07:51