Maciej Kroenke ze Strategy& Polska, podczas Retail Trends 2023, zwrócił uwagę, że wydatki konsumentów spadają, a najmocniej widać to w branży HoReCa, fashion czy AGD. Co istotne, dla konsumentów spada znaczenie jakości produktu, a rośnie znaczenie promocji oraz cen, które i tak pozostają najważniejszym czynnikiem zakupowym.
– W komunikacji marketingowej powróciliśmy do ceny – mówił w swoim wystąpieniu.
Kroenke stawiał również pytania o sens korzystania z promocji. Podkreślał, że 30 proc. obrotu w handlu nowoczesnym jest sprzedawanych na promocji. Dodał, że producenci i detaliści muszą zastanowić się, czy to nie oni powodują pewne rozchwianie na rynku poprzez mocne manewrowanie cenami.
Zwracał uwagę, że kluczowe jest budowanie lojalności konsumenta, ale nie musi się to odbywać z udziałem agresywnej polityki cenowej.
– Coraz mocniej „pakujemy” swoich klientów w kanały cyfrowe. Dokłada się tam promocje, co powoduje, że kanał ma czasami mniejszą rentowność niż sklepy stacjonarne – mówił ekspert, posługując się przykładem sklepów odzieżowych.
Dodał, że warto budować lojalność, dając konsumentowi niewielkie, ale łatwe do zdobycia benefity. To spowoduje, że klienci mogą poczuć obawę przed stratą danego benefitu. Później dochodzi do tego również personalizacja.
Podkreślał również rolę uproszczenia modeli biznesowych firm. Chodzi o zbudowanie tzw. kultury testu i skrócenie procesu decyzyjnego, co przekłada się na lepsze reagowanie na potrzeby rynku.