StoryEditor
Producenci
11.01.2019 00:00

Kosmetyczny wątek afery GetBack. Basel Olten Pharm walczy o przetrwanie

Warszawski sąd rejonowy otworzył w grudniu przyspieszone postępowanie układowe firmy Best Production Forces (dawniej Mincer Corporation), która odpowiada za 70-80 proc. produkcji dla firmy kosmetycznej Basel Olten Pharm. W listopadzie sąd odrzucił natomiast wniosek Basel Olten Pharm o otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. Nie ma także decyzji sądu w sprawie wniosków o sanację, jak i o upadłość, które firma złożyła.

Firma Basel Olten Pharm była powiązana kapitałowo i osobowo z Konradem K. – prezesem firmy GetBack, któremu postawiono zarzuty usiłowania oszustwa na szkodę Polskiego Funduszu Rozwoju, wyrządzenie szkody finansowej wielkiej wartości spółce GetBack oraz manipulowanie instrumentami finansowymi i podawanie do publicznej wiadomości nieprawdziwych informacji o działaniach spółki publicznej.

Jeszcze na koniec 2016 r. Konrad K., był głównym akcjonariuszem Basel Olten Pharm z 80-proc. udziałem w kapitale spółki. W lutym 2017 r. sprzedał jednak swoje akcje funduszom Stability Fund 17 FIZ oraz Altus 59 FIZ. Spółkami Basel Oltern Pharm, jak i Best Production Forces zarządza obecnie Alicja Kąkolewska, prywatnie matka Konrada K.

Firma GetBack powstała w 2012 roku i zajmowała się zarządzaniem wierzytelnościami. W lipcu 2017 jej akcje zadebiutowały na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wiosną ubiegłego roku okazało się, że ma ona problemy z wykupem wyemitowanych obligacji korporacyjnych. Ich wartość szacuje się na ponad 2,5 mld , a liczbę obligatariuszy na przeszło 9 tysięcy. Od kwietnia 2018 roku obrót akcjami firmy na giełdzie został zawieszony na wniosek KNF. Ponadto Prokuratura Regionalna w Warszawie i CBA prowadzą śledztwo w sprawie GetBack. Dotyczy między innymi wyrządzenia szkody majątkowej o wielkich rozmiarach, czy podawania nieprawdy w raportach giełdowych. Z tzw. aferą GetBack powiązane są także spółki Hussar Group SA i Hussar Transport SA, GB Managers SA i Basel Olten Pharm. Każda z tych spółek, w wyniku emisji obligacji na olbrzymią skalę, została doprowadzona do upadłości lub restrukturyzacji (sprawa Basel Olten Pharm jest w toku).

Basel Olten Pharm to firma, która powstała na bazie spółki Skinea Polska (marka Evree). W 2015 r. Skinea kupiła firmę Mincer z Michałowic z jej zakładem produkcyjnym. Ta transakcja zachwiała stabilnością spółki. Dofinansował ją Konrad K., który przekazał udziały do funduszy, a Skinea Polska zmieniła nazwę na Basel Olten Pharm (marki: Buna, Mincer Pharma, Evree, Neuronica, Solvea). W listopadzie 2017 r. założyciele firmy Skinea Polska zostali odwołani z zarządu i odeszli z firmy.  W marcu 2018 r. firma Basel Olten Pharm przeniosła produkcję i magazyn do parku logistycznego MLP Pruszków II i zapowiadała ekspansję zagraniczną. W październiku 2018 r. wierzyciele zostali poinformowani, że firma złożyła do sądu wniosek o przyspieszone postępowanie układowe.

FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI DŁUGIEM

W listopadzie 2018 r. Sąd Rejonowy w Warszawie odmówił spółce Basel Olten Pharm otwarcia przyspieszonego postępowania układowego uznając, że obligatariusze byliby najbardziej pokrzywdzoną grupą wierzycieli w toku postępowania, gdyby zostało przeprowadzone na warunkach zaproponowanych przez spółkę. Zdaniem sądu, zaproponowane warunki układu były dla spółki nieosiągalne bez powiększenia jej zadłużenia, chociażby ze względu na specyfikę branży kosmetycznej – „konkurencyjnej, wymagającej długofalowego budowania pozycji rynkowej, wymagającej znacznych nakładów na działalność badawczo-rozwojową”. Sąd określił politykę finansową spółki jako „nierozsądną”, polegającą na finansowaniu działalności długiem. Nie uwierzył też w szeroką ekspansję rynkową będącą założeniem planu restrukturyzacyjnego spółki, uznając, że bez poniesienia istotnych nakładów finansowych nie jest ona możliwa.

Z postanowienia sądu dowiadujemy się, że od założenia (18 lutego 2016 r.) Basel Olten Pharm wyemitował 38 serii obligacji na łączną kwotę 51,39 mln zł. Wierzytelności spółki wynoszą 70,2 mln zł, zaś jej majątek szacowany jest na 47,9 mln zł przy czym aż 38,1 mln zł stanowią składniki niematerialne (know-how, znaki towarowe).

Sędzia orzekający podkreślił także, że w styczniu 2018 r. akcjonariusze spółki podjęli uchwałę o dalszym jej istnieniu, pomimo że bilans sporządzony 30 listopada 2017 r. wykazał stratę przewyższającą sumę kapitałów zapasowego i rezerwowych oraz jedną trzecią kapitału zakładowego.

W uzasadnieniu postanowienia czytamy:

„Wniosek Balsen Olthen Pharm S.A. nie zasługuje na uwzględnienie z następujących względów:

- otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego w realiach niniejszej sprawy będzie zdaniem Sądu Rejonowego sprzeczne z aksjologią instytucji restrukturyzacji jako takiej; sytuacja dłużnika jest konsekwencją jedynie jego własnej działalności oraz działań podmiotów związanych z nim w przeszłości kapitałowo i osobowo (co wnioskodawca starał się zataić przed sądem);

- warunki zaproponowanego układu są obiektywnie nieosiągalne, przez co stoją w sprzeczności z celami postępowania restrukturyzacyjnego jako takiego; nie sposób przyjąć, że możliwe w świetle zaproponowanych warunków restrukturyzacji jest zachowanie przedsiębiorstwa dłużnika;

- wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego nie daje podstaw do przyjęcia, że zrealizowane zostaną cele tego postępowania; dalsza działalność dłużnika zakłada bowiem konieczność dalszego zadłużenia się;

 - propozycje restrukturyzacyjne zakładają pokrzywdzenie wierzycieli w grupie obligatariuszy, kosztem innych podmiotów - w szczególności instytucji finansowych, co pozwala by pokusić się o tezę, że warunki te zostały ustalone tak aby nie naruszać interesów potencjalnych podmiotów zainteresowanych dalszym finasowaniem wnioskodawcy;

- propozycje restrukturyzacyjne naruszają interesy wierzycieli w ten sposób, że wytyczają niemożliwe do osiągnięcia cele restrukturyzacyjne, które nie gwarantują zaspokojenia interesów ogółu wierzycieli”.

UPADŁOŚĆ CZY SANACJA BASEL OLTEN PHARM?

13 grudnia 2018 r. Alicja Kąkolewska skierowała pismo do kontrahentów Basel Olten Pharm, w którym informuje, że „(…) w związku z wnioskiem o otwarcie postępowania sanacyjnego wobec Basel Olten Pharm SA, zarejestrowanego pod sygn. akt X GR 103/18, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy, X Wydział Gospodarczy dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych podjął decyzję o ustanowieniu dla spółki nadzorcy sądowego. Wniosek o otwarcie postępowania sanacyjnego jest obecnie przez sąd wciąż rozpatrywany. Spółka jednocześnie informuje, że w dalszym ciągu liczy na postępowanie działalności gospodarczej i dąży do zrealizowania założonych celów”.

Jak dowiedziały się "Wiadomości Kosmetyczne", nadal nie ma postanowienia sądu w sprawie postępowania sanacyjnego, ani w sprawie wniosku o upadłość, który również spółka złożyła. Postępowanie sanacyjne ma pierwszeństwo przed upadłościowym. Jeśli sąd zatwierdzi wniosek sanacyjny, spółka obroni się przed upadłością.

POSTĘPOWANIE UKŁADOWE DLA SPÓŁKI PRODUKCYJNEJ

Natomiast pismem datowanym na 28 grudnia ub.r. wierzyciele i partnerzy handlowi spółki Basel Olten Pharm zostali poinformowani, że postanowieniem z 3 grudnia 2018 r. Sąd Rejonowy w Warszawie, X Wydział Gospodarczy dla spraw upadłościowych i restrukturyzacyjnych, otworzył przyspieszone postępowanie układowe firmy Best Production Forces Sp. z o.o. (dawniej Mincer Corporation) z siedzibą w Pęcicach (05-816) Michałowice, przy ul. Granicznej 4. Nadzorcą sądowym jest Paweł Głodek.

W toku przyspieszonego postępowania układowego nadzorca sądowy sporządza spis wierzytelności. Wierzyciele nie dokonują zgłoszeń wierzytelności, ale w terminie dwóch tygodni od dnia obwieszczenia o dacie złożenia spisu postępowania mogą zgłosić sprzeciw do sędziego komisarza dotyczący umieszczenia lub pominięcia wierzytelności w spisie.

Układ obejmuje wierzytelności osobiste dłużnika powstałe przed dniem otwarcia postępowania restrukturyzacyjnego. Postępowania egzekucyjne, które dotyczą wierzytelności objętych z mocy prawa układem oraz, które zostały wszczęte przed dniem postępowania układowego, ulegają zawieszeniu z mocy prawa z dniem otwarcia postępowania.

BRAK DOSTAW

Jak dowiadują się "Wiadomości Kosmetyczne" od jednego z dystrybutorów, który dostarczał kosmetyki Basel Olten Pharm do detalu, obecnie towar do niego nie przychodzi, przedstawiciele handlowi firmy zostali już pozbawieni samochodów i do dziś mieli się dowiedzieć, czy nadal będą mieli pracę. Wcześniej do hurtowni współpracujących ze spółką trafiło pismo z firmy Rohling Suus Logistics SA, która świadczyła dla Basel Olten Pharm usługi logistyczne (w szczególności składowanie towarów). Poinformowała ona, że w ramach wzajemnych rozliczeń nabyła ona od Basel Olten Pharm część towarów wraz ze zobowiązaniem, że dotychczasowi kontrahenci je kupią. Zapłata za towary ma trafiać bezpośrednio na rzecz Rohling Suus Logistics.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.07.2024 09:46
Forum Branży Kosmetycznej 2024: Beauty konsument przyszłości. Dołącz do tych, którzy o biznesie wiedzą więcej
Forum Branży Kosmetycznej 2024: Beauty konsument przyszłości. Dołącz do tych, którzy o biznesie wiedzą więcejwiadomoscikosmetyczne.pl
Pokolenie JA, generacja Alfa. Beauty konsumenci przyszłości – to hasło Forum Branży Kosmetycznej 2024. Biznesowa konferencja połączona z przestrzenią wystawienniczą i prezentacjami innowacji w zakresie produktów i technologii odbędzie się już 24 października w Warszawie. Dołącz do nas, by być na bieżąco z trendami beauty i robić biznes.

Rynek kosmetyczny jest wyjątkowo odporny na kryzysy, niezwykle innowacyjny i szybko odpowiada na konsumenckie trendy. Zarazem, jak każda branża, mierzy się z szeregiem wyzwań, w związku ze wzrostem kosztów działalności i ograniczaniem wydatków przez konsumentów, a także szybko zmieniającym się prawem w obrębie kosmetycznych regulacji.

Jeszcze większym wyzwaniem wydaje się być nadążenie za zmieniającym się światem – technologiami rozwijającymi się w niespotykanym dotąd tempie i młodymi konsumentami, których nie da się zamknąć w żadnych znajomych z dotychczasowych doświadczeń ramach.

Czytaj także: WiseEuropa i Kosmetyczni [RAPORT]: Polskie firmy kosmetyczne są ponadprzeciętnie rentowne i odporne na kryzysy

O tym jak może wyglądać przyszłość rynku kosmetycznego będziemy dyskutować podczas Forum Branży Kosmetycznej 2024, które odbędzie się już 24 października w Warszawie, w hotelu Arche Krakowska. Przewodnie hasło tegorocznej konferencji brzmi: „Pokolenie JA, generacja Alfa. Beauty konsumenci przyszłości” i zawiera w sobie motywy kluczowych debat, do których redakcja „Wiadomości Kosmetycznych” zaprosiła znakomitych ekspertów.

Forum Branży Kosmetycznej 2024 otworzy Andrew McDougall, Director Beauty & Personal Care Research, Mintel Group, który wprowadzi nas w trendy kształtujące rynek kosmetyczny. Mintel bada je od lat i zbiera w swoim raporcie Beauty and Personal Beauty Trends. Uczestnicy naszej konferencji będą jednym z pierwszych, którzy dowiedzą się, na co powinna przygotować się branża kosmetyczna w kolejnych latach. Czy da się z wielu mikro zjawisk wskazać te, które będą dominowały i faktyczne można je nazwać dominującymi trendami? Przekonamy się już w październiku.

Czytaj także: Samantha Dover, Mintel: AI to nadal niewyeksplorowana studnia potencjału dla branży beauty

Z pewnością przyszłość branży beauty będzie wiązała się z bardzo szybkim rozwojem nowych technologii. Narzędzia sztucznej inteligencji są wykorzystywane od lat, w produkcji, logistyce, w zbieraniu i analizie danych, w marketingu. Ale nigdy AI nie wkraczała w nasze życie w takim tempie i w takim zakresie jak obecnie. Giganci technologiczni dążą do tego, by dzięki wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości już nie tylko tworzyć treści, komunikować się, czy zbierać podstawowe dane. Chodzi o to, by nauczyć się czytać emocje, intencje konsumentów, analizować nieuświadomione reakcje. Korzystanie w tym celu np. z urządzeń z wbudowanymi sensorami może dać potężną przewagę konkurencyjną. Jednak tak jak wszystko, co wiąże się z głębokim wchodzeniem w osobistą przestrzeń konsumentów, wiąże się z ryzykiem. AI wróg, czy przyjaciel? O tym będą dyskutować m.in. Monika Kolaszyńska, prezes zarządu, Super-Pharm Poland; Joanna Orzechowska, East Europe Marketing Manager & Category Lead, Poland, Baltics & Ukraine, Unilever oraz Adam Nitecki, General Manager E-commerce, L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie. To będzie spojrzenie na technologię z perspektywy firm, które wykorzystują już AI w szerokim zakresie, ale mają pełną świadomość, że nie można pozostawić tych procesów poza kontrolą.

Czytaj także: Do czego Unilever, właściciel marki Dove, wykorzystuje sztuczną inteligencję?

Liderzy L’Oréal: W ciągu kilku lat AI stanie się tak powszechne jak powietrze, którym oddychamy

image
Oficjalna grafika Forum Branży Kosmetycznej 2024
wiadomoscikosmetyczne.pl

Pokolenie Alfa – dzieci urodzone po 2010 r., wychowane w środowisku technologii i cyfrowych treści. Czy dzięki temu bardziej otwarte na świat, czy może bardziej samotne? O określonych postawach czy stale poszukujące? Hedoniści czy minimaliści? Stawiający siebie w centrum, czy wrażliwi na innych? Dziś to nastolatkowie, jeszcze korzystający z zasobów rodziców, za chwilę sami staną się głównymi konsumentami. To oni są w centrum zainteresowania marek, które uczą się z nimi komunikować mając na uwadze, że szybko się nudzą, nie wybaczają fałszu i błyskawicznie są w stanie zweryfikować każdą informację. Jak mierzą się z tym firmy z obszaru beauty – o tym porozmawiamy m.in. z Katarzyną Mauduit, Marketing Director Poland & CEE, Douglas oraz z Anną Rucińską, Head of Burda Beauty Center & Communities (wizaz.pl)

Badawcza firma NielsenIQ sprowadzi nas do tego, co u podstaw i decyduje o słupkach sprzedaży. Siła marki czy siła ceny? Barbara Nesterowicz, Client Business Partner, NielsenIQ  z pewnością odniesie się do najnowszych danych, które pokazują, że choć Polacy są bardzo wrażliwi na ceny, to też inne czynniki – po trudnym okresie inflacyjnym – zaczynają mieć wpływ na to jakie produkty wkładają do swoich koszyków.

Czytaj także: NIQ: Marki własne spowalniają, brandy premium w górę. Wracamy do konsumenckiej normalności?

Nie zabraknie także tematów środowiskowych – sektor kosmetyczny jest poddany ogromnej presji zmian w obszarze surowców kosmetycznych, wprowadzania biodegradowalnych opakowań, dostosowania całej swojej działalności do wymogów gospodarki obiegu zamkniętego. Wielu twierdzi, że europejskie, wyśrubowane normy ekologiczne są nie do spełnienia, a chęć sprostania nim spowoduje, że część przedsiębiorstw przestanie istnieć, bo nie wytrzymają presji kosztowej, a te, które przetrwają i tak przegrają w konkurencji z firmami z Azji, których normy europejskie w zakresie ekologii nie obowiązują.

Czytaj także: Cosmetics Europe zawiedzione zapisami w tekście rozporządzenia PPWR przyjętym przez Parlament Europejski. Polskie firmy: jest wiele pytań i niewiadomych

Forum Branży Kosmetycznej to nie tylko wykłady i dyskusje, ale przede wszystkim przestrzeń do bezpośrednich spotkań, wymiany informacji, doświadczeń i robienia biznesu. Nasi Partnerzy i Wystawcy zadbali, aby w przestrzeni wystawienniczej nie zabrakło innowacji, zarówno w obszarze produktów, jak i usług i technologii. Co roku w tej części tętni życie i przez cały dzień toczą się rozmowy. Na stoiskach wystawców można produkty wypróbować, otrzymać katalogi, próbki, umówić się na spotkania i negocjować już na miejscu. Uczestnikami Forum Branży Kosmetycznej są wyłącznie profesjonaliści – menedżerowie odpowiedzialni za różne obszary funkcjonowania firm z sektora produkcji, dystrybucji i handlu, poszukujący dla swoich przedsiębiorstw wiedzy, nowości asortymentowych, innowacji usprawniajacych funkcjonowanie firm. To wyjątkowa okazja, by spotkać się w tak biznesowym gronie.

image
Fotorelacja Forum Branży Kosmetycznej 2023
wiadomoscikosmetyczne.pl

Zwieńczeniem Forum Branży Kosmetycznej będzie rozdanie nagród w konsumenckim rankingu Drogeria Roku wyróżniającym miejsca, w których Polacy lubią kupować kosmetyki i cenią je za wyjątkową ofertę, interesujące promocje i najlepszą obsługę. Ogłoszenie zwycięzców w rankingu Drogeria Roku poprzedzi prezentacja drugiej edycji badania „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce”, które dla Wiadomości Kosmetycznych realizuje firma badawcza Mobile Institute specjalizująca się w śledzeniu trendów konsumenckich i wielokanałowym monitoringu satysfakcji oraz dostarczającej narzędzia dialogu marek z konsumentami. Raport z badania zaprezentuje  Katarzyna Czuchaj-Łagód, współzałożycielka i dyrektorka zarządzająca Mobile Institute.

Czytaj także: Drogeria Roku 2023. Tak wybrali konsumenci

Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej [Badanie Mobile Institute]

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
02.07.2024 10:56
Avon otrzymał certyfikat Leaping Bunny od Cruelty Free International
Avon otrzymał finalnie certyfikat Leaping Bunny.Avon
Certyfikat Leaping Bunny jest wynikiem współpracy Avonu z Cruelty Free International, która rozpoczęła się w lipcu 2023 roku. Proces uzyskania certyfikatu obejmował dokładne badanie ponad 8 tys. surowców oraz zaangażowanie dostawców w przypadku ponad 4 tys. surowców. Dzięki tym działaniom Avon mógł zagwarantować, że jego produkty spełniają najwyższe standardy cruelty-free.

Pierwsze produkty Avon, w tym perfumy, linia Avon Care i linia Anew, uzyskały akceptację Leaping Bunny latem 2023 r., a następnie trwały prace nad uwzględnieniem wszystkich kategorii produktów.

Kristof Neirynck, dyrektor generalny Avon, stwierdził:

Po trzydziestu latach pracy nad zakończeniem testów kosmetyków na zwierzętach z dumą osiągnęliśmy ten kamień milowy i uzyskaliśmy certyfikat Leaping Bunny. To osiągnięcie odzwierciedla nasze przekonanie, że piękno powinno być wolne od okrucieństwa, a także nasze wieloletnie zaangażowanie w uczynienie świata lepszym miejscem dla wszystkich.

Program ten stanowi uznany na całym świecie złoty standard dla produktów wolnych od okrucieństwa, a zatwierdzenie globalnej marki kosmetyków Avon stanowi część jej partnerstwa z Cruelty Free International, które zostało ogłoszone po raz pierwszy w lipcu 2023 r. Leaping Bunny odnotował 111 proc. wzrost liczby marek pytających o certyfikację w ostatnich latach, co pokazuje, że globalny popyt konsumentów na marki wolne od okrucieństwa napędza zmiany.

Michelle Thew, dyrektorka generalna Cruelty-Free International, skomentowała nową certyfikację:

Uzyskanie aprobaty Leaping Bunny było dla Avon niesamowitą podróżą i jestem zachwycona, że ​​cała gama jej produktów została teraz potwierdzona jako wolna od okrucieństwa. Współpraca z Avon, która pomogła w zakończeniu testów na zwierzętach i w pełni powitała tak globalną markę i markę w rodzinie Leaping Bunny, była naprawdę ekscytująca. Nie mogę się doczekać naszej dalszej współpracy na rzecz zakończenia testów na zwierzętach.

Czytaj także: Daniel Przemęcki, Avon: Sercem naszej firmy jest społeczność kobiet, które łączy pasja do kosmetyków

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2024 11:29