Jednym z głównych czynników, który wpływa obecnie na rynek kosmetyczny i poziom wydatków konsumenckich na artykuły kosmetyczne jest inflacja. Wpływa pozytywnie na wartość rynku, która bezpośrednio rzutuje na ceny produktów, a zarazem na wzrost wartości nominalnej rynku kosmetycznego.
– Według estymacji PMR, ceny w segmencie produktów do higieny osobistej i kosmetyków wzrosły w 2022 r. o około 8 proc. r/r, prawie o połowę mniej niż ceny ogółem – podkreśla Karolina Szałas, senior analyst w firmie badawczej PMR.
Zarazem wysoka inflacja wpływa na ograniczenia wydatków konsumenckich. Według badania PMR, zdecydowana większość Polaków kupujących w internecie (79 proc.) odpowiedziała, że inflacja jest powodem ograniczania zakupów. Jednak rynek kosmetyczny wychodzi z tej sytuacji obronną ręką.
– Kategoria kosmetyków i środków do higieny osobistej jest kategorią, w której najrzadziej deklarowane są oszczędności (7 proc.). Dodatkowo pozytywnie na rozwój rynku wpłynął wzrost liczby osób przebywających w Polsce (na skutek wzmożonej migracji uchodźców z Ukrainy), którzy są dodatkową grupą konsumentów na tym rynku – zaznacza Karolina Szałas.
Czytaj także: Karolina Szałas, PMR: E-commerce będzie rósł, ale wolniej. Rynek wszedł w fazę dojrzałości
Czytaj także: Karolina Szałas, PMR: Rynek kosmetyków w Polsce wzrośnie wartościowo o 30 proc. do 2027 roku