StoryEditor
Prawo
11.01.2023 00:00

Francja zaostrza przepisy dotyczące claimów „bezemisyjnych” aby walczyć z greenwashingiem

Nowe przepisy reklamowe we Francji utrudnią firmom stosowanie claimów wskazujących, że ich produkty i usługi są „neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla”. Ustawa weszła w życie 1 stycznia w ramach walki z greenwashingiem. Jeśli produkt jest reklamowany jako mający zerową emisję netto, firma będzie musiała podawać roczne szczegóły dotyczące całego zanieczyszczenia węglem związanego z całym cyklem życia tego produktu.

Jeden z najbardziej przełomowych elementów francuskiej ustawy o klimacie, który został przegłosowany w 2021 r., wszedł w życie 1 stycznia 2023 r. Tekst ustawy wymaga od wszystkich firm, które podkreślają neutralność emisyjną produktu lub usługi, sporządzenia raportu o wszystkich emisjach gazów cieplarnianych związanych z danym produktem lub usługą.

Raport musi być aktualizowany co roku i obejmować cały cykl życia, od produkcji po utylizację lub recykling. Musi również wyjaśnić, w jaki sposób w pierwszej kolejności unika się emisji gazów cieplarnianych, a następnie je redukuje i w końcu „równoważy”. Jeśli emisje danego produktu lub usługi wzrosły w ciągu dwóch kolejnych lat, claim „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla” jest zabroniony. Wreszcie metody kompensacji stosowane w odniesieniu do emisji rezydualnych będą musiały być szczegółowe, w tym charakter i opis projektów oraz ich koszt.

Obowiązek ten dotyczy claimów „neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla”, „zero emisji dwutlenku węgla”, „zerowy ślad węglowy”, „neutralny dla klimatu”, „w pełni zrekompensowany [wobec środowiska]”, „w 100% zrekompensowany” lub z dowolnymi sformułowaniami o równoważnym znaczeniu lub zakresie. Reklama lub opakowanie zawierające oświadczenie o neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla musi również zawierać link do strony internetowej szczegółowo opisującej plan klimatyczny firmy.

W przypadku naruszenia firma może zostać ukarana grzywną w wysokości 100 000 euro, która może zostać podwyższona do łącznej kwoty wydatków poniesionych na kampanię reklamową. Francuski rząd powiedział, że celem jest zapewnienie społeczeństwu przejrzystych informacji, „stopniowe wzmacnianie zobowiązań reklamodawców” i zwalczanie „greenwashingu”.

Nowe zalecenia ekspertów ONZ, opublikowane w listopadzie podczas rozmów COP27 w egipskim Sharm el-Sheikh, mówią, że firmy nie mogą twierdzić, że są "zero netto", jeśli inwestują w nowe paliwa kopalne, powodują wylesianie lub kompensują emisje kredytami węglowymi, zamiast je redukować. Szef ONZ Antonio Guterres wezwał firmy do aktualizacji swoich zobowiązań do zerowej emisji netto w ciągu roku, aby spełnić nowe kryteria.

Nie jest jasne, czy przepisy będą obowiązywały również w przypadku produktów importowanych do Francji.

Czytaj także: NielsenIQ: Rośnie zainteresowanie zrównoważonym rozwojem wśród konsumentów

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
11.04.2025 11:27
UOKIK: Skontrolowano oznakowania detergentów, 16 proc. partii z nieprawidłowościami
Shutterstock

W 2024 roku Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej w Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu przeprowadziły kontrolę oznakowania detergentów dostępnych na rynku. Łącznie sprawdzono 123 partie produktów, w tym proszki, płyny i kapsułki do prania, środki do płukania tkanin, detergenty do zmywarek, mleczka i płyny czyszczące (również do WC), środki do mycia różnych powierzchni oraz preparaty do usuwania kamienia i rdzy.

Podstawą do wytypowania placówek były m.in. wcześniejsze wyniki kontroli, monitoring rynku oraz sygnały od konsumentów. Nieprawidłowości stwierdzono u 5 z 31 przedsiębiorców, co oznacza, że dotyczyły one około 16 proc. kontrolowanych podmiotów.

Na 123 sprawdzone partie detergentów, zastrzeżenia dotyczyły 20 z nich. W 15 przypadkach brakowało pełnych oznaczeń w języku polskim, takich jak procentowy skład, instrukcje użycia czy środki ostrożności. Dwie partie nie zawierały informacji o obecności środków konserwujących, jedna – wymaganego ostrzeżenia „UWAGA” przy produkcie niebezpiecznym, a kolejna – danych dotyczących postępowania z opakowaniami i odpadami. W jednym przypadku wykryto przekroczoną datę ważności produktu.

W wyniku kontroli Inspekcja Handlowa przekazała informacje o uchybieniach odpowiednim organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Zdecydowana większość przedsiębiorców wprowadziła działania naprawcze, uzupełniając brakujące oznaczenia. W jednym przypadku nałożono karę w wysokości 1000 zł za brak informacji o systemach zwrotu opakowań i zasadach ich recyklingu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
09.04.2025 15:37
TK Maxx wycofuje wodę toaletową z powodu zagrożenia alergicznego
Byblos Blu

Sieć sklepów TK Maxx poinformowała o wycofaniu z obrotu wody toaletowej Happy Hour marki Byblos Blu. Produkt był dostępny w sprzedaży w sklepach TK Maxx na terenie Polski w okresie od stycznia do marca 2025 roku. Wycofanie dotyczy konkretnych partii, oznaczonych kodami 898369, 898374 oraz 898382, które można znaleźć zarówno na metkach, jak i paragonach zakupowych.

image
Byblos Blu
Decyzja o wycofaniu została podjęta z uwagi na obecność w produkcie związku chemicznego o nazwie karboksyaldehyd hydroksyizoheksylo-3-cykloheksenowy (znanego także jako Lyral lub HICC). Substancja ta została zakazana w kosmetykach na terenie Unii Europejskiej ze względu na potencjalne ryzyko wywołania reakcji alergicznych, szczególnie u osób uczulonych na ten składnik.

Konsumenci, którzy nabyli wycofywany produkt, powinni natychmiast zaprzestać jego stosowania. Wodę toaletową można zwrócić w dowolnym sklepie TK Maxx, gdzie klient ma prawo do pełnego zwrotu kosztów zakupu lub wymiany produktu na inny.

W celu uzyskania dodatkowych informacji klienci mogą skontaktować się z obsługą klienta TK Maxx pod numerem telefonu 0048 22 551 07 27 lub adresem e-mail [email protected]. TK Maxx apeluje również o poinformowanie znajomych i rodziny o wycofaniu produktu. Sprawa została oznaczona numerem referencyjnym PRSP260007 (TK PL), a informacja będzie widoczna w sklepach do 26 czerwca 2025 roku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. kwiecień 2025 06:26