StoryEditor
Salony beauty
25.03.2021 00:00

Branża beauty: Musimy zawalczyć o siebie, drugi raz tego nie przetrwamy

Zamknięcie branży beauty do 9 kwietnia i zakaz pracy w gorącym dla niej okresie wywołały silną reakcję środowiska fryzjersko-kosmetycznego. Jedno jest pewne - Polacy nie chcą ponownego zamykania zakładów fryzjerskich i kosmetycznych, nie chce też tego połowa branży beauty, która zapowiada bojkot zakazu. Czy sektor urody zejdzie do podziemia i szarej strefy?

Od soboty 27 marca w całej Polsce będzie obowiązywać lockdown, a wraz z nim zakaz działalności, który obejmie także salony fryzjerskie, urody i kosmetyczne. Branża beauty w większości bardzo źle przyjęła tę informację. Zapowiada, że się nie zamknie pomimo zakazu działalności, który ogłosił w ramach zaostrzania lockdownu na konferencji prasowej 25 marca premier Morawiecki. Tym bardziej, że pojawiła się niemal z dnia na dzień i to w najbardziej gorącym przedświątecznym okresie, gdy terminarze z zapisami klientów pękają w szwach.

Mamy dość! Nie zamkniemy

 - Dlaczego zakazuje się nam pracy? Zamknięcie tuż przed świętami to jak zamknięcie na cały miesiąc, bo to są najważniejsze obroty dla nas w ostatnim czasie – każdy czekał z zapisem na zabiegi fryzjerskie na okres przed świętami  - mówi  nam fryzjer pracujący w jednym z warszawskich salonów.

Dlatego niektóre salony, według Beauty Razem aż połowa z nich, planuje nie respektować zakazu działalności. - Wiosną ubiegłego roku zachowaliśmy się fair i sami zamknęliśmy salon, aby nie narażać klientów. Teraz pracujemy w reżimie sanitarnym, zgodnie z wytycznymi i jesteśmy bezpieczni dla klientów. Dlatego nie zamierzamy się zamykać  – zapowiada właścicielka jednego z salonów fryzjersko-kosmetycznych pod Warszawą. - Nie chcemy wsparcia finansowego, chcemy pracować. Nasza branża jest młoda, silna, przebojowa, może zaprotestuje i nie zgodzi się na zakaz pracy? - dodaje.

- Mamy dość, musimy zawalczyć o siebie, drugi raz tego nie przetrwamy. Może będziemy pierwszą branżą, która powie "nie" i się solidarnie nie zgodzi na odcięcie środków do życia? - zastanawia się manikiurzystka z jednego ze stołecznych salonów.

Łenczyński: Beauty Razem stawia rządowi jasne warunki

W sprawie swojego sektora działa już Michał Łenczyński, lider społeczności branżowej Beauty Razem. - Jesteśmy w pierwszej fazie szoku i dezinformacji. Nie mamy pewności na piśmie co i do kiedy zostanie zamknięte. Naszą rolą jest uspokoić, wspierać i uporządkować te informacje. Mamy już w Beauty Razem doświadczenie w wychodzeniu z największego... kryzysu - mówi w rozmowie z portalem Wiadomości Kosmetyczne Michał Łenczyński. Jak dodaje w czwartek 25 marca nad ranem Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii zaprosiło go na spotkanie prosząc o dobranie zespołu eksperckiego w pełni reprezentującego branżę.

- Nasza ekipa wsparta przez PZPK postawiła jasne warunki, m.in. wpisanie PKD 96.02.Z i przesłanego katalogu do Tarczy Branżowej, umorzenie ZUS, postojowe, dofinansowanie wynagrodzeń do etatów w wysokości 6 tys. zł w 3 transzach miesięcznych po 2 tys. zł miesięcznie dla mikro- i małych przedsiębiorców, pełne umorzenie PFR 1.0. Jesteśmy już po pierwszej fazie rozmów, burzliwej, lecz konstruktywnej. Czekamy na efekt. Zastrzegliśmy, że działania muszą być niezwłoczne - dodaje Łenczyński.

Michał Łenczyński

Polacy nie chcą ponownego zamykania zakładów fryzjerskich i kosmetycznych

Tymczasem tylko czterech na dziesięciu Polaków uważa, że rząd powinien bezwzględnie zamknąć zakłady fryzjerskie i kosmetyczne. Opowiadają się za tym rozwiązaniem przede wszystkim osoby w wieku 56-80 lat. To wyniki ogólnopolskiego badania opinii społecznej, przeprowadzonego przez UCE RESEARCH i SYNO Poland. 37,3 proc. Polaków uważa, że w przypadku dalszego wzrostu zakażeń rząd powinien bezwzględnie zamknąć zakłady fryzjerskie i kosmetyczne. Ponad połowa ankietowanych jest przeciwnego zdania, a 10,7 proc. nie ma wyrobionej opinii w tej kwestii.

Joanna Rokicka
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
28.01.2025 14:00
Dynamiczny wzrost rynku beauty w Polsce — ile salonów piękności przybyło w 2024 r.?
Shutterstock

Liczba salonów piękności w Polsce stale rośnie. W 2024 roku powstało aż 14,7 tys. nowych firm z tego sektora, co świadczy o dużym zapotrzebowaniu na usługi kosmetyczne i fryzjerskie i ogromnej chłonności rynku. Eksperci podkreślają, że rozwój branży idzie w parze z rosnącymi dochodami Polaków oraz zainteresowaniem luksusowymi usługami SPA.

Liczba salonów piękności w Polsce stale rośnie – tylko w 2024 roku powstało 14,7 tys. nowych firm z tego sektora, podczas gdy z rejestrów wykreślono nieco ponad 5 tys. podmiotów. Oznacza to wzrost netto liczby salonów o niemal 10 tys. Jak wynika z raportu Dun & Bradstreet, na koniec roku działało w Polsce ponad 132,4 tys. zakładów fryzjerskich i kosmetycznych oraz blisko 10 tys. SPA i punktów odnowy biologicznej. Dynamika rozwoju branży utrzymuje się od 2012 roku, co wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na usługi beauty wśród Polaków i Polek.

Według Tomasza Starzyka, rzecznika Dun & Bradstreet, rynek urody w Polsce urósł w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 8 proc. Wzrost ten idzie w parze z rosnącym średnim wynagrodzeniem oraz popularnością codziennych produktów kosmetycznych. Jednocześnie segment luksusowych usług hotelarskich i SPA, jak podaje raport KPMG, odnotował w 2024 roku imponujący wzrost o 16,7 proc., osiągając wartość 7,8 mld zł. Rozwój ten wspiera turystyka przyjazdowa, a liczba hoteli pięciogwiazdkowych zwiększyła się o 4,3 proc.

Eksperci, w tym prof. Jacek Tomkiewicz z Akademii Leona Koźmińskiego, zauważają, że dynamiczny rozwój branży beauty jest efektem bogacenia się społeczeństwa. „Wraz ze wzrostem dochodów coraz większa część budżetów domowych przeznaczana jest na usługi, które oszczędzają czas i odpowiadają na potrzeby konsumentów” – tłumaczy prof. Tomkiewicz. Warto również podkreślić, że branża kosmetyczna szybko odbudowała się po trudnym okresie lockdownów, co świadczy o jej dużym potencjale i elastyczności wobec zmian rynkowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Salony beauty
24.01.2025 11:01
KRD: Zadłużenia w branży beauty wynoszą ponad 51 mln złotych
Według danych KRD 3698 dłużników z branży beauty ma zadłużenie wynoszące w sumie 51,3 mln zł.archiwum WK

Branża beauty w Polsce szybko się rozwija, lecz ze wzrostem liczby salonów kosmetycznych i fryzjerskich pojawia się coraz więcej problemów finansowych. Z danych Krajowego Rejestru Długów wynika, że łączna kwota zadłużenia wynosi 51,3 mln zł, a liczba dłużników wzrosła o 15 proc. rok do roku.

Według danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, 3698 dłużników z branży beauty ma zadłużenie wynoszące w sumie 51,3 mln zł. Na każdego z nich przypada do spłaty średnio 5 przeterminowanych zobowiązań finansowych, czyli ok. 13,9 tys. zł. W stosunku do stycznia 2024 roku nastąpił 15-procentowy wzrost liczby dłużników i przyrost łącznego zadłużenia o 5,5 mln zł.

84 proc. dłużników z tego sektora to jednoosobowe działalności gospodarcze, do nich należy aż 41,8 mln zł z łącznej kwoty zobowiązań. Reszta długu, czyli 9,5 mln zł, należy do spółek prawa handlowego.

Czytaj też: Krajowy Rejestr Dłużników: 2/3 małych producentów ma problemy z egzekwowaniem płatności od kontrahentów

Brzydkie praktyki w branży beauty

Firmy fryzjerskie i kosmetyczne zmagają się z rosnącymi opłatami za lokale i wieloma utrudnieniami natury prawnej. Branża beauty szybko się rozwija, a wraz z tym rośnie konkurencja, co może prowadzić do nieuczciwych działań, takich jak fałszywa reklama, zaniżanie cen, przechwytywanie klientów czy kradzież tajemnic firmy. Przykłady takich działań to także podszywanie się pod znane marki, rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji czy utrudnianie promocji innym salonom.  

Takie czynniki jak rosnące koszty działalności, zacięta konkurencja i nieuczciwe praktyki utrudniają wielu firmom utrzymanie płynności finansowej, rzetelności płatniczej i pozycji na rynku.

Takie praktyki mogą zaszkodzić uczciwym przedsiębiorcom, psując ich reputację i sytuację finansową. Prawo przewiduje kary dla osób i firm stosujących takie metody, w tym odszkodowania, obowiązek przeprosin czy grzywny, a nawet ograniczenie wolności.

Jednym z najbardziej szkodliwych działań w tej branży jest dumping cenowy, czyli obniżanie cen poniżej kosztów, aby pozbyć się konkurencji. Choć na początku może to być korzystne dla klientów, w dłuższej perspektywie często prowadzi do powstania monopolu i wzrostu cen. Dlatego firmy mogą zgłaszać takie przypadki i dochodzić swoich praw. Aby chronić swoje interesy, przedsiębiorcy mogą także podpisywać umowy o zakazie konkurencji z pracownikami i kontrahentami, a swój wizerunek i rzetelność płatniczą potwierdzać poprzez transparentne działania i certyfikaty – wyjaśnia Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Branża zmaga się również z problemami natury prawnej. Brak jasnych przepisów dotyczących medycyny estetycznej powoduje niepewność i konflikty między lekarzami a kosmetologami. Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej i Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych podkreśla, że konieczne jest szybkie uregulowanie zasad wykonywania tych zabiegów, szczególnie inwazyjnych, z użyciem specjalistycznych produktów. 

Niejasne jest, czy medycyna estetyczna powinna być traktowana jako świadczenie zdrowotne, co utrudnia określenie, kto może takie zabiegi wykonywać i jak je reklamować. Ten brak regulacji wpływa na bezpieczeństwo pacjentów, funkcjonowanie rynku usług estetycznych i działalność wielu firm.

Mazowsze, Pomorze i Wielkopolska ciągną w dół

Ceny usług różnią się w zależności od regionu. Jak podaje serwis KB.pl, za jedną z popularniejszych usług kosmetycznych w Polsce – manicure hybrydowy, musimy zapłacić średnio 140 zł. Najdrożej jest na Mazowszu, gdzie koszt to nawet 179 zł. Najtaniej o paznokcie można zadbać na Podlasiu, ponieważ ceny zaczynają się już od 116 zł. Duże różnice w cenie wynikają np. z kosztów utrzymania salonu w danej części kraju, nie gwarantują jednak płynności finansowej. 

Największe łączne zadłużenie w branży beauty występuje w województwie mazowieckim i wynosi 12,8 mln zł. Na drugim miejscu plasuje się województwo pomorskie z zadłużeniem 5,7 mln zł, trzecie miejsce zajmuje województwo wielkopolskie z kwotą 5,3 mln zł.

Pod względem liczby dłużników również dominuje województwo mazowieckie, gdzie funkcjonuje 682 dłużników. Na drugim miejscu znajduje się województwo śląskie z 457 dłużnikami, a trzecie miejsce zajmuje województwo pomorskie z 365 dłużnikami.

Przedsiębiorcy największe zaległości (24,2 mln zł) posiadają wobec wtórnych wierzycieli (funduszy sekurytyzacyjnych i firm windykacyjnych). Kolejne 14,6 mln zł są winni branży finansowej i ubezpieczeniowej, czyli bankom, firmom pożyczkowym, towarzystwom ubezpieczeniowym, firmom leasingowym i faktoringowym. Ponad 3,5 mln zł stanowią nieopłacone faktury za internet i telefon, a 1,7 mln zł to zaległości wobec zarządców nieruchomości.

Topnieje wiarygodność płatnicza salonów

Również analiza wiarygodności płatniczej KRD wskazuje na problemy w branży, choć na pierwszy rzut oka przeważa optymizm. Aktualnie trzema najwyższymi kategoriami wiarygodności płatniczej w tym sektorze (A, B, C) może pochwalić się aż 94,4 proc. firm. Przeciętny scoring (kategorie D, E) ma 3,3 proc., a niski bądź bardzo niski (kategorie od F do H) około 2,3 proc. podmiotów. Taka sytuacja świadczy o wysokiej wiarygodności branży beauty.

Warto jednak zwrócić uwagę na dwie kwestie, które nie są już aż tak optymistyczne. Przez ostatnie 12 miesięcy odsetek firm z oceną A, czyli najbardziej wiarygodnych, skurczył się aż o jedną trzecią. W tym czasie wzrosły „udziały” wszystkich pozostałych kategorii, najmocniej firm z ocenami C, D i E – mówi Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
31. styczeń 2025 20:04