Według danych z 2021 roku rynek etykiet stanowi około 50 proc. udziału całego rynku etykiet w Europie.
– Etykieta to tylko jeden element opakowania, ale może zadecydować o tym, co stanie się z opakowaniem po zużyciu produktu. Jednym z naszych osiągnieć w obszarze ecodesignu jest lista materiałów, odpowiedników ekologicznych dla standardowych surowców – tłumaczyła Beata Sypniewska z Avery Dennison.
Ekoprojektowanie zapobiega powstawaniu odpadów w nadmiernych ilościach. Już na etapie projektowania producenci muszą zastosować rozwiązania, które pomogą w jak największym odzysku surowca. Firma Avery Dennison specjalizuje się w tworzeniu etykiet, ale działa w całym obszarze opakowań. Prowadzi doradztwo w kwestii doboru odpowiednich surowców do tworzenia opakowań.
Można wyróżnić kilka kluczowych trendów w opakowaniach, które mają ambicję być opakowaniami zrównoważonymi. Czyli np. projektowanie pod kątem recyklingu, tak aby nadawało się do odzysku surowców i zamykało pętle. Należy też wciąć pod uwagę system zbiórki do jakiego trafi. To jakie decyzje projektowe podejmie zadecyduje o tym gdzie opakowanie „zakończy swój żywot”.
Materiał z jakiego jest wykonane opakowanie jest również zdeterminowane przez wymogi unijne. Powinny one zawierać jak najwięcej recyklatów, a te stworzone z wielu różnych materiałów powinny być zastępowane przez monomateriały, biotworzywa, polimery biodegradowalne, a także opakowania kompostowalne, które jak najbardziej są w ekotrendzie.
Ekspertka podkreśliła także, że ważna jest unijna Dyrektywa 2009/125/WE, która określa ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektowania dla produktów związanych z energią, sprzedawanych we wszystkich 28 państwach członkowskich. Jej zakres obejmuje obecnie ponad 40 grup produktów, które odpowiadają za około 40 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE.
Podczas wystąpienia eksperta wymieniła szereg korzyści jakie ma firma, która zdecyduje się wybrać opakowania dla swoich produktów, które spełniają wymogi ekologiczne.
Korzyści z Ekoprojektowania
• Produkcja wykorzystująca mniej materiałów i mniej energii. Chroni zasoby i zmniejsza emisje.
• Łatwe do ponownego wykorzystania lub recyklingu
• Zapewnienie łatwego demontażu oznacza użycie materiałów, które można łatwo zidentyfikować, ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi.
• Najlepszym wyborem jest użycie jednego rodzaju materiału lub materiału biodegradowalnego, naturalnego lub pochodnego.
• Kształty i zrównoważone materiały powinny być trwałe, maksymalizując żywotność produktu.
• Produkty powinny mieć wiele zastosowań, nadawać się do ponownego użycia i być wytwarzane z materiałów pochodzących z recyklingu.
• Produkty powinny mieć odpowiedni rozmiar, aby zaoszczędzić materiał i zużycie paliwa podczas transportu, aby zmniejszyć emisje CO2.
• Innowacje technologiczne mogą zoptymalizować wydajność i zrównoważony rozwój produktów. lity.
• Potrzeby konsumentów zaspokajane są dzięki atrakcyjniejszym produktom, które zadowolą coraz bardziej wymagające społeczeństwo.
• Firmy czerpią korzyści z innowacji i stają się bardziej zaangażowane w sprawy środowiska.
• Zrównoważone produkty niosą wartość dodaną, która daje firmom przewagę konkurencyjną.
– Design jest we wszystkim i jest podstawą do wykreowania produktu lub usługi. Ekoprojektowanie produktu lub usługi oznacza uczynienie go pożądanym dla ludzi, zminimalizowanie jego wpływu na środowisko i zmaksymalizowanie korzyści biznesowych w całym jego cyklu życia – podkreśliła ekspertka Avery Dennison.
10. Forum Branży Kosmetycznej odbywa się w ramach Retail Trends 2022, konferencji łączącej producentów i handel z sektora food i kosmetycznego.