StoryEditor
Apteki
18.02.2022 00:00

Apteka Dr. Max robi testy na COVID-19

Sieć Dr. Max poinformowała, że w jedna z jej aptek franczyzowych wykonuje już testy na COVID-19

Od 27 stycznia 2022 roku apteki mają możliwość testowania pacjentów przeciwko COVID-19.  W tym jednak celu muszą zgłosić się do rządowego programu i dostosować warunki do wytycznych Ministerstwa Zdrowia. Wśród nich jest wymóg niezakłóconego i bezpiecznego wykonywania czynności w innych pomieszczeniach apteki, a także odpowiednie wyposażenie pomieszczenia, w którym pobierany jest materiał do testów.

Okazało się, że to nie takie proste. Dlatego,  choć premier Mateusz Morawicki zapowiadał, że testować będą wszystkie apteki, w dniu uruchomienia programu, minister zdrowia Adam Niedzielski przyznał, że w programie są 64 apteki z całego kraju, a kolejne 19 przesłało już dokumenty zgłoszeniowe (przypomnijmy, że wszystkich aptek w Polsce jest ponad 13 tys.). Dzień później lista aptek świadczących tę usługę obejmowała 105 placówek. Obecnie jest ich 441, a jeną z nich jest apteka Dr.Max z ulicy Zamenhoffa w Świdnicy. 

Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, na stronie pacjent.gov.pl pojawiła się informacja, że „nie każda apteka bierze udział w programie”, a także lista placówek, które przystąpiły do programu.

Jedną z sieci aptecznych, która przygotowuje się do wykonywania usługi testowania na COVID-19 jest dr. Max. W jednej z jej aptek franczyzowych w miniony poniedziałek rozpoczęło się testowanie pacjentów. Testy wykonywane są bezpłatne, a ich wynik farmaceuta umieszcza w Internetowym Koncie Pacjenta.

Na testy mogą się zgłaszać osoby, które miały styczność z osobą zakażoną koronawirusem lub kontaktują się z dużą liczbą osób. Aby poddać się testowi nie trzeba mieć żadnego skierowania. Natomiast po pobraniu wymazu z nosogardzieli, farmaceuta umieszcza wynik testu w systemie. Następnie jest on dostępny na Internetowym Koncie Pacjenta i w aplikacji mojeIKP.

Negatywny wynik testu jest podstawą do otrzymania Unijnego Certyfikatu COVID, ważnego przez 48 godzin. Natomiast pozytywny – do nałożenia przez sanepid izolacji.

Apteki testujące na COVID otrzymują finansowanie. Stawka uzależniona jest od tego, czy używają testów własnych, czy dostarczonych z Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych. W pierwszym przypadku apteka otrzyma 35,83 zł (niezależnie od ceny i rodzaju zastosowanego testu). Natomiast jeśli do badań wykorzystuje testy z RARS – NFZ zapłaci jej 23,24 zł.

Sieć Dr. Max przypomina, że osoba, która zgłasza się na testy minimum 2 godziny przed badaniem nie powinna spożywać posiłków, pić, żuć gumy, płukać jamy ustnej i nosa, myć zębów, przyjmować leków oraz palić papierosów



 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
28.10.2024 09:30
Super-Pharm alarmuje o wycieku danych osobowych swoich klientów
Super-Pharm w Galerii Mokotów, Warszawa. Nowy koncept 2021Super-Pharm

W ubiegłą sobotę do zainteresowanych osób została rozesłana informacja, że 21 października 2024 roku doszło do naruszenia ochrony danych w serwisie internetowym Super-Pharm, spowodowanego atakiem hakerskim. W wyniku incydentu potencjalnie wyciekły dane osobowe klientów, a firma natychmiast podjęła działania mające na celu zabezpieczenie systemów i ochronę użytkowników.

Atak hakerski, który miał miejsce 21 października 2024 roku, wykorzystał lukę w oprogramowaniu sklepu internetowego Adobe Commerce (Magento), obsługiwanym przez zewnętrznego dostawcę. Skutkiem incydentu był potencjalny wyciek danych klientów serwisu Super-Pharm, obejmujący imię, nazwisko, adres e-mail oraz hash hasła do konta. W przypadku części użytkowników mogły również zostać pobrane informacje takie jak data urodzenia i płeć. Firma zapewnia, że hasła były zabezpieczone za pomocą kryptograficznego haszowania, co utrudnia ich nieautoryzowane wykorzystanie.

W odpowiedzi na incydent Super-Pharm podjęło natychmiastowe działania w celu zabezpieczenia systemu oraz ochrony danych klientów. Firma zablokowała dostęp do systemu atakującemu i we współpracy z dostawcą usunęła lukę, która umożliwiła przeprowadzenie ataku. Dodatkowo wzmocniono zabezpieczenia oraz wdrożono narzędzia mające na celu ochronę przed podobnymi zdarzeniami w przyszłości. Incydent został zgłoszony do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, policji oraz CERT Polska – zespołu reagującego na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo w Internecie.

Super-Pharm apeluje do swoich klientów o zachowanie ostrożności i zaleca zmianę haseł używanych w serwisie oraz w innych miejscach w Internecie, gdzie stosowane były te same dane uwierzytelniające. Firma sugeruje również szczególną uwagę na podejrzane wiadomości e-mail, które mogą zawierać próby phishingu. Klienci mogą kontaktować się z Biurem Obsługi Klienta lub inspektorem ochrony danych w celu uzyskania dodatkowych informacji na temat incydentu.

Czytaj także: Ayden Retail: Polskie firmy na celowniku cyberprzestępców – 87 miliardów zł strat w 2023 roku

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Apteki
08.10.2024 10:06
IQVIA: Wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce we wrześniu 2024 roku wyniosła 4,6 miliarda złotych
shutterstock

Rynek aptek w Polsce wciąż się rozwija, a dane za wrzesień 2024 roku pokazują istotne zmiany zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i e-commerce. Wzrosty wartości sprzedaży oraz zmiany w strukturze rynku wskazują na rosnącą rolę największych graczy, takich jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm.

We wrześniu 2024 roku wartość rynku aptek stacjonarnych w Polsce wyniosła 4,6 miliarda złotych, co stanowi wzrost o 12,5 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Jednocześnie rynek e-commerce w segmencie produktów zdrowotnych osiągnął wartość 185 milionów złotych, co przekłada się na wzrost o 15,6 proc.. Te dane wskazują na dynamiczny rozwój sprzedaży internetowej, która zyskuje coraz większe znaczenie w branży farmaceutycznej.

Analiza dynamiki rynku Consumer Health (CH) pokazuje, że sprzedaż w aptekach stacjonarnych spadła o 4,6 proc., podczas gdy średnia wartość zamówienia w e-commerce wyniosła 127,79 zł. Udział sprzedaży online w rynku produktów CH osiągnął 12,7 proc., co podkreśla rosnące zainteresowanie zakupami przez internet w tej kategorii. W Polsce działa obecnie 13 sieci aptek wirtualnych, co stanowi 2,0 proc. wzrost w porównaniu do zeszłego roku.

W czołówce firm dominujących na rynku CH znalazły się takie korporacje jak Polpharma, USP Zdrowie oraz Aflofarm, które odnotowały wzrosty odpowiednio o 13,9 proc., 25,8 proc. i 11,9 proc.. Najlepiej sprzedające się produkty to Magne B6 Forte (+15,3 proc.), IbuVit D3 (+53,7 proc.) oraz Rutinoscorbin (+11,1 proc.). Te wyniki wskazują na znaczący wpływ marek premium oraz specjalistycznych suplementów diety na wzrost wartości rynku aptek w Polsce.

Czytaj także: Farmaceuta jak lekarz. Pacjenci idą do apteki po poradę nie tylko po leki

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. listopad 2024 06:00