Alibaba, chiński gigant e-commerce, a także aplikacja WeChat (znana głównie jako komunikator internetowy i serwis społecznościowy, ale ma szersze zastosowanie, w tym do płatności i zakupów) zostały wpisane na amerykańską czarną listę podmiotów i rynków o złej reputacji – podał Dziennik Gazeta Prawna.
Wykaz rynków o złej reputacji (dosłownie: rynków notorycznych) prowadzi biuro przedstawiciela Stanów Zjednoczonych ds. handlu (USTR). Na listę trafiają platformy internetowe oraz rynki fizyczne, które według Waszyngtonu angażują się w piractwo i podrabianie znaków towarowych lub ułatwiają takie działania. – Globalny handel podrabianymi i pirackimi towarami podkopuje innowacje i kreatywność USA oraz szkodzi amerykańskim pracownikom – podkreśla, cytowana przez Dziennik Gazeta Prawną, Katherine Tai, przedstawicielka Stanów Zjednoczonych ds. handlu, dodając m.in., że podróbki „mogą stanowić poważne zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów i pracowników na całym świecie”.
Czytaj także: Cezary Sowiński, Amazon: W 2020 r. zablokowaliśmy 10 miliardów prób wprowadzenia podejrzanych towarów
Chińskie ministerstwo handlu uznało wpisanie chińskich firm na czarną listę za nieodpowiedzialne i wskazało, że Waszyngton powinien obiektywnie uwzględnić „wysiłki i postępy” Państwa Środka w tej sferze. Natomiast firma Tencent, właściciel aplikacji WeChat, zadeklarowała gotowość współpracy „w celu rozwiązania tej sprawy” i zapewniła, że monitoruje zagrożenia oraz podejmuje działania mające na celu zapobieganie szkodliwym działaniom. Również władze Alibaby zapowiedziały, że grupa będzie kontynuować współpracę z agencjami rządowymi, aby rozwiązać obawy związane z piractwem.
Jak podaje Dziennik Gazeta Prawna, na czarnej liście USTR figurują obecnie 42 platformy internetowe i 35 rynków fizycznych. Wpisanie na nią nie wiąże się z sankcjami, ma charakter wizerunkowy i ma pomóc operatorom rynku i rządom w walce z piractwem.
Czytaj także: Anna Gołębiowska, GKR Legal: Wzrasta liczba sporów o naruszenie praw do własności znaków towarowych