Na rynku dominują niewielkie parki handlowe i wolnostojące magazyny handlowe. W II kw. 2021 r. zasoby powierzchni handlowej powiększyły się w ramach wszystkich formatów o 123 000 mkw. Na nową podaż składało się łącznie dziesięć obiektów. Obecnie w budowie jest 30 nowych obiektów, z których ponad połowę stanowią parki handlowe.
Ponad 450 000 mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w trakcie budowy z terminem otwarcia zaplanowanym na 2021-2022 r. Największe budowane obiekty to między innymi: park handlowy Koszalin Power Center (38 000 mkw.), wielofunkcyjny obiekt Fabryka Norblina w Warszawie (26 000 mkw. powierzchni handlowej) oraz park handlowy Galeria Andrychów (24 000 mkw.).
– Prawie połowa budowanej obecnie powierzchni handlowej zostanie dostarczona na rynki mniejszych miast o populacji poniżej 100 000 mieszkańców. W dalszym ciągu będziemy więc obserwować proces uzupełniania istniejącej podaży mniejszymi centrami codziennych zakupów oraz małymi parkami handlowymi – mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director, Cushman & Wakefield.
Jeśli chodzi o ilość wizyt w centrach handlowych, to w czerwcu 2021 była już tylko o 8 proc. niższa niż przed pandemią i o 19 proc. wyższa niż rok temu.
– Umiarkowany optymizm rynku powierzchni handlowych w Polsce potwierdzają dane o odwiedzalności w centrach i parkach handlowych, która w maju 2021 r. była średnio o 37 proc. wyższa niż w roku ubiegłym i o 15 proc. niższa niż w roku 2019, przed pandemią. W czerwcu 2021 r. odwiedzalność również przewyższała poziom z roku 2020 (o 19 proc.), a jednocześnie była niższa niż w czerwcu 2019 r. już tylko o 8 proc. – dodaje Małgorzata Dziubińska.