StoryEditor
Rynek i trendy
19.06.2023 00:00

Zespół twarzy ozempicowej - efekt modnego leku powoduje kolejki u kosmetologów i u lekarzy

Semaglutyd, sprzedawany pod markami Ozempic, Wegovy i Rybelsus, to lek przeciwcukrzycowy stosowany w leczeniu cukrzycy typu 2 oraz lek przeciw otyłości stosowany do długoterminowej kontroli wagi, opracowany przez Novo Nordisk w 2012 roku. / Raghavendra V. Konkathi via Unsplash
Do grona osób, o których mówi się, że mają „ozempic face” należą między innymi Elon Musk i Kim Kardashian. Przykre konsekwencje brania bez autoryzacji lekarza leku na cukrzycę typu 2 dotykają coraz więcej osób, które w związku z nagłym pojawieniem się zmarszczek i zapadnięcia twarzy szukają pomocy u chirurgów plastycznych i kosmetologów.

Uwaga: przeczytaj najświeższe informacje dotyczące Ozempicu w naszym najnowszym tekście.

Ozempic to lek przeznaczony do terapii cukrzycy typu 2, szczególnie skuteczny u pacjentów cierpiących na otyłość. Jego składnikiem aktywnym jest semaglutyd, który działa jako agonista receptora GLP-1. Zauważono, że przyjmowanie tego preparatu prowadzi do niezamierzonego efektu, jakim jest zmniejszenie apetytu oraz utrata wagi.

- Te leki blokują ośrodek głodu, a pobudzają ośrodek sytości, czyli pacjenci po prostu mniej jedzą i dzięki temu chudną. Inkretyny przede wszystkim hamują perystaltykę jelit i opróżnianie żołądka, w związku z tym żołądek jest pełny, człowiekowi nie chce się jeść, więc automatycznie zmniejsza liczbę przyswajanych pokarmów - powiedział portalowi ABC Zdrowie dr Grzegorz Dzida, hipertensjolog i diabetolog z Katedry i Kliniki Chorób Wewnętrznych Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
 

Popularność leku Ozempic znacząco wzrosła ze względu na historie celebrytów, którzy otwarcie przyznawali się do jego stosowania. Efekt ten sprawił, że lek stał się modny i poszukiwany. Na platformie TikTok hashtag #ozempic zdobył już ponad 780 milionów wyświetleń, a polskie Ministerstwo Zdrowia informowało niedawno, że popyt na ten preparat wzrósł nawet dziesięciokrotnie w porównaniu z dwoma ubiegłymi latami. Coraz więcej osób decyduje się na jego zażycie, przede wszystkim z powodu pragnienia łatwego i szybkiego sposobu na utratę wagi, i kupuje lek pochodzący z nielegalnych źródeł lub namawia lekarzy bądź próbuje ich przekupić, aby wystawili receptę.

Co to jest ozempic face lub twarz ozempicowa?

Teraz zyskuje na popularności inny hashtag, z 7,5 milionami wyświetleń: „Ozempic face”. Termin ukuty przez Paula Jarroda Franka, dermatologa z Nowego Jorku, odnosi się do efektu ubocznego leku i ogólnie do szybkiej utraty wagi: starzenia się twarzy, w tym wychudzenia i zwiotczenia skóry.
 

Tłuszcz na twarzy pełni funkcję ochronną oraz wpływa na estetykę i elastyczność twarzy. Utrata masy ciała może powodować zmiany dermatologiczne i kurczenie się owalu twarzy, ponieważ tłuszcz, który rozciąga i wyściela skórę, nie jest już na swoim miejscu. Skóra twarzy traci również zdolność do kurczenia się się po epizodzie szybkiej utraty wagi z powodu obniżonego poziomu elastyny i kolagenu, które są niezbędne dla integralności strukturalnej. W rezultacie osoby przyjmujące Ozempic mogą zgłaszać następujące objawy twarzy: zwiększone oznaki starzenia, takie jak więcej zmarszczek, utrata tkanki tłuszczowej, co może prowadzić do wiotczenia i obwisania skóry, „zagłodzony” wygląd  oraz lipodystrofia, która wpływa na to, jak organizm gromadzi i magazynuje tłuszcz.

Często pacjenci nie zdają sobie sprawy z konsekwencji swoich nieskonsultowanych z lekarzami działań. Dla nich możliwość szybkiej utraty wagi wydaje się jak wygrana w loterii. Jednak, jak stwierdza dr Oren Tepper, chirurg plastyczny, nie da się naturalnie cofnąć procesu starzenia się twarzy. Jedyne opcje, które pozostają, to wstrzyknięcie wypełniaczy lub przeprowadzenie głębokiego liftingu, aby poprawić wygląd.

W ubiegłym kwartale pisałyśmy o tym, że Ozempic jest aktualnie jednym z najczęściej nielegalnie kupowanych leków — także w Polsce, gdzie bywa sprzedawany jako „suplement diety na odchudzanie”.

Czytaj także: Semaglutyd nowym tasiemcem: nielegalna sprzedaż „suplementu diety na odchudzanie" rośnie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.03.2025 12:28
Circana: Wielka Brytania z najlepszą sprzedażą kosmetyków premium na tle krajów UE 5
Dane z Circana wskazują, że w 2024 roku sprzedaż perfum znacznie wzrosłaMarzena Szulc

Wielka Brytania zajmuje pierwsze miejsce pod względem sprzedaży kosmetyków premium w porównaniu z pozostałymi krajami UE 5, czyli Francją, Niemcami, Włochami i Hiszpanią – informuje British Beauty Council, powołując się na dane raportu Circana. Dane pokazują, że duży wpływ na te wyniki miała sprzedaż internetowa.

Brytyjski przemysł kosmetyczny jest mocnym, rosnącym sektorem, gdzie klienci wciąż wydają pieniądze na swoje ulubione kosmetyki nawet w czasach trudniejszych ekonomicznie. Według raportu Value of Beauty, cały sektor kosmetyczny zwiększa brytyjskie PKB kwotą 27,2 mld funtów, co jest wynikiem lepszym, niż w przypadku branży rozrywkowej, artystycznej czy chemicznej.

Rosnącą siłę brytyjskiego sektora kosmetycznego potwierdzają najnowsze dane Circana – agencji badawczo-analitycznej, obserwującej zachowania konsumentów i sprzedaż kosmetyków premium. Wg Circana, Wielka Brytania odnotowała najsilniejszy wzrost sprzedaży w całej UE 5, co czyni ją tym samym liderem w dziedzinie prestiżowych kosmetyków.

Podczas gdy inne kraje odnotowały roczny wzrost na poziomie 7,6 proc., w przypadku Wielkiej Brytanii było to blisko 11 proc. Co więcej, odnotowała ona prawie dwukrotny wzrost w porównaniu z Niemcami i trzykrotny w porównaniu z Francją (zarówno pod względem sprzedaży ilościowej, jak i wartościowej).

Rok 2024 był kolejnym świetnym rokiem dla prestiżowych kosmetyków, w Wielkiej Brytanii po raz pierwszy odnotowaliśmy jako branża sprzedaż wartościową, przekraczającą 4,1 miliarda funtów – komentuje w wypowiedzi dla British Beauty Council Emma Fishwick z Circana. – Porównując to z innymi krajami w UE, takimi jak Francja, Niemcy, Włochy i Hiszpania, to Wielka Brytania odnotowuje jeden z najsilniejszych wyników w wielu kategoriach, w tym perfum, makijażu i pielęgnacji skóry – wskazuje Fishwick.

Perfumy od dawna są na czele rosnących kategorii prestiżowych kosmetyków. Dane z Circana wskazują, że w 2024 roku sprzedaż perfum znacznie wzrosła (odnotowano 8-procentowy wzrost sprzedaży w domach towarowych i 12-procentowy w innych kanałach sprzedaży detalicznej).

Ekspertka z Circana wskazuje też na “wyjątkowy wzrost” w kategorii pielęgnacji skóry w Wielkiej Brytanii, gdzie dla konsumentów nadal ważne są rutyny pielęgnacyjne. Jej zdaniem wzrostowi temu sprzyja rosnąca świadomość konsumentów, dotycząca wellbeing, pielęgnacji, a także rosnąca wrażliwość w kwestii zdrowia skóry. Wskazuje też na znaczący wpływ mediów społecznościowych i trendów w dziedzinie urody, które pomagają brytyjskiej branży skin care nadal osiągać ponadprzeciętne wyniki – tym bardziej, że  inne kraje w UE odnotowują skromny wzrost lub są w recesji.

Najwyższe wyniki Wielkiej Brytanii są również efektem handlu online: dane potwierdzają, że Wielka Brytania miała największy udział sprzedaży internetowej spośród krajów UE 5. W Wielkiej Brytanii w 2024 roku prawie połowa sprzedaży kosmetyków premium była zasługą kanału online. Dla porównania, we Włoszech czy Hiszpanii udział ten wyniósł 15 proc. 

Czytaj też: Lattafa otwiera swój oficjalny sklep na Allegro

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
27.03.2025 13:26
Face the Future: Tylko ok. połowa Brytyjczyków stosuje SPF codziennie
Go to BATCH by Wisconsin Hemp Scientific

Według najnowszego raportu przygotowanego w ramach kampanii „365 Days of SPF” prowadzonej przez internetowy sklep Face the Future, aż 45 proc. mieszkańców Wielkiej Brytanii nie stosuje codziennie kosmetyków z filtrem SPF. Choć świadomość dotycząca ochrony przeciwsłonecznej rośnie – 55 proc. badanych zadeklarowało codzienne użycie SPF w 2025 roku, w porównaniu do zaledwie 22 proc. w 2024 roku – to nadal wielu Brytyjczyków nie uznaje tego elementu pielęgnacji za priorytetowy.

Z raportu wynika, że tylko 23 proc. respondentów wskazuje krem z filtrem jako najważniejszy krok w codziennej rutynie pielęgnacyjnej, podczas gdy 32 proc. priorytetowo traktuje krem nawilżający. Co więcej, jedynie 55 proc. ankietowanych jest świadomych, że to promieniowanie UVA jest głównym czynnikiem powodującym przedwczesne starzenie się skóry. Zmienia się jednak podejście do ochrony przed słońcem – aż 69 proc. respondentów twierdzi, że dziś przykłada do niej większą wagę niż w młodości.

Większość Brytyjczyków zdobywa wiedzę o ochronie przeciwsłonecznej nie od lekarzy, lecz od rodziny (25 proc.) i przyjaciół (20 proc.). Dla porównania, tylko 14 proc. deklaruje, że czerpie informacje na ten temat od lekarzy rodzinnych. Istotną rolę odgrywają również marki kosmetyczne (17 proc.) i sprzedawcy detaliczni (13 proc.), które wyprzedzają nawet popularne platformy społecznościowe – TikTok wskazało zaledwie 8 proc. badanych. Eksperci sugerują, że najlepszym sposobem na popularyzację SPF jest jego obecność w codziennych kosmetykach, takich jak makijaż czy kremy do pielęgnacji.

W odpowiedzi na wyniki raportu, Face the Future zdecydowało się usunąć VAT z całej oferty produktów z SPF, obejmującej m.in. marki Hello Sunday, La Roche-Posay, Heliocare i Ultrasun. Dyrektorka firmy, Julia Barcoe Thompson, podkreśla, że ochrona przeciwsłoneczna powinna być dostępna dla każdego. W kampanię włączyła się także Jessica Zbinden-Webster, która przeszła czerniaka. Wskazuje ona, że likwidacja 20 proc. podatku VAT to nie tylko kwestia zdrowia jednostek, ale także odciążenia systemu opieki zdrowotnej – leczenie raka skóry kosztuje NHS (brytyjski odpowiednik NFZ) setki tysięcy funtów rocznie, a liczba przypadków wciąż rośnie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
30. marzec 2025 17:57